13 نوع طراح در صنعت مد و پوشاک

13 نوع طراح در صنعت مد و پوشاک

اگر همیشه به مد و پوشاک علاقه داشتید. حرفه‌ای مانند طراح می‌تواند یک مسیر فوق‌العاده برای دنبال کردن این علاقه باشد. وقتی این نقش را دنبال می‌کنید، باید تصمیم بگیرید ترجیح می‌دهید لباس، کفش یا اکسسوری خلق کنید. وقتی که در یک تخصص خاص کار می‌کنید. شما مسئول شناسایی ترندها و آفرینش طرح‌هایی شیک هستید؛ که برای جامعه‌ی هدف شما جذاب باشد. در این مقاله ما طراحی مد و انواع مختلف آن را در صنعت مد و پوشاک بررسی می‌کنیم.


چه کسانی را در صنعت مد و پوشاک طراح می‌نامیم؟

طراحان در صنعت مد و پوشاک، افرادی حرفه‌ای هستند که با کمک مفاهیمی نو به خلق استایل و ترندسازی می‌پردازند. آن‌ها نمونه‌های اولیه و واقعی از این طرح‌ را می‌سازند و این‌چنین محصول نهایی برای فروش به مشتریان آماده می‌شود. اغلب طراحان مد و فشن در یک حوزه‌ی مشخص تخصص می‌یابند و در آن فضا دانش خود را با توجه به ترندها به‌روزرسانی می‌کنند. بعد از فارغ‌التحصیل شدن، یک طراح می‌تواند طراحی لباس، کفش و یا اکسسوری را انتخاب کند. هم‌چنین بخش‌های متنوع و مختلفی در زیر این مجموعه‌ها جا می‌گیرند که طراحان بسته به مهارت‌ها و یا علایق شخصی می‌توانند آن‌ها را دنبال کنند.

انواع طراحان مد

تخصص‌های زیاد و متنوعی در حوزه‌ی مد و پوشاک همچون طراحی لباس، کفش و اکسسوری وجود دارند؛ که شما به عنوان یک طراح در زمان تصمیم‌گیری باید به آن‌ها توجه کنید. در این قسمت برخی از طراحان مختلف مد را بررسی می‌کنیم.

 

1 – طراح پوشاک

این دسته از طراحان بر ایجاد و طراحی انواع پوشاک برای مشتریان تمرکز دارند. در اکثر موارد این طراحان روی لباس به‌خصوصی تمرکز می‌کنند و از آن به ‌عنوان تخصص خود یاد می‌کنند. آن‌ها اغلب سبک‌ها متفاوتی را برای طراحی لباس مشتریان در سراسر جهان، از لباس افراد مشهور گرفته تا لباس کار و یونیفرم ایجاد می‌کنند.

 

2 – طراح اوت کوتور

این طراحان اغلب برای مشتریان برجسته و ثروتمند کار می‌کنند. آن‌ها اغلب لباس‌های سفارشی و منحصر به فرد را با توجه به سلیقه و نیاز هر مشتری طراحی می‌کنند. طراحان این بخش معمولاً مشتریان کمتری دارند؛ چرا که آن‌ها به‌طور منظم با مشتریان ثابت کار می‌کنند و برای رویداد‌های مختلف و پیش‌روی آن‌ها مانند مراسم آغاز نمایش فیلم یا جشنواره‌‌های سینمایی ، لباس‌هایی مطابق با ترجیح آن‌ها طراحی کنند.

 

3 – طراح Ready-to-wear

این متخصصان لباس‌هایی را برای گروهی از افراد جامعه طراحی می‌کنند؛ به این معنا که لباس با سایزبندی استاندارد دوخته می‌شود. آن‌ها اغلب از بهترین مواد و پارچه، لباس‌هایی شیک ارائه می‌دهند و آن‌ها را در گروه‌های مشخص سایزبندی می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که لباس با مشخصات هر مشتری مطابقت داشته باشد؛ بدون این‌ که طراحی سفارشی انجام شده باشد. بیشتر لباس‌هایی که در طول عمر خود خریداری می‌کنیم در این دسته قرار می‌گیرند.

 

4 – طراح تولیدی

این طراحان، پوشاک را برای مخاطبان عام و گسترده‌ای طراحی می‌کنند. هر ایده‌ای که طراح تولیدی و عمده طراحی کند، فرآیند تولید انبوه را طی می‌کند و برای فروش به هر مشتری که علاقمند به خرید آن باشد، وارد بازار می‌شود. این لباس‌ها به‌ندرت دارای نسخه‌های محدود (Limited Edition) یا سفارشی‌سازی شده برای مشتریان هستند. زیرا هر کسی که مایل به خرید آن‌ها باشد می‌تواند آن‌ها را تهیه و بپوشد.

 

5 – طراح کفش

طراحان این حوزه، کفش‌های جدیدی مانند اسنیکرزها، کفش‌ها تخت و یا پاشنه‌دار طراحی می‌کنند. بسیاری از فعالان این بخش از مد و پوشاک می‌توانند زمینه‌ی خاص‌تری را برای طراحی انتخاب کنند. مثلاً تنها روی کفش‌های ورزشی و یا کفش‌های رسمی متمرکز شوند. هم‌چنین این طراحان ترندهای پوشاک را هم پیگیری می‌کنند تا از بابت مطابقت‌ طرح‌های کفش با لباس‌های مد روز اطمینان حاصل کنند.

بعضاً برخی از آن‌ها برای خلق طرح‌های مکمل با طراحان پوشاک همکاری نزدیک دارند. بعضی از این طراحان نیز ممکن است که طرح‌هایی سفارشی برای مشتری منحصربه‌فرد بزنند. این مسئله بیشتر برای کفش‌های ورزشی، ورزشکاران حرفه‌ای رخ می‌دهد.

 

6 – طراح اکسسوری

این طراحان مد و فشن، جواهراتی مانند دستبند، گوشواره و گردنبند یا اکسسوری‌هایی مانند روسری، کلاه، کیف و عینک طراحی می‌کنند. این افراد اغلب مسئول خلق طرح‌هایی جذاب و شیک برای محصولاتی هستند که لباس یا پوشاک محسوب نمی‌شوند. آن‌ها از رویدادهای صنایع مختلف بازدید می‌کنند تا مواد و مصالح مورد نیاز برای طراحی اکسسوری دلخواه خود را بیابند.

7 – طراح لباس ورزشی

طراحان این بخش معمولاً آیتم‌های مد را برای پوشش‌های ورزشی یا روزمره طراحی می‌کنند. پارچه‌هایی که آن‌ها در طراحی خود استفاده می‌کنند اغلب راحتی بیشتر و بادوام‌تر هستند و قابلیت کشسانی دارند. این پارچه از جذب رطوبت بالایی برخوردار هستند تا مصرف کننده در هنگام ورزش و تعریق دچار مشکل نشود.

هم طراحان پوشاک و هم طراحان کفش اغلب در این حوزه هم فعالیتی دارند. این طراحان برای خلق طرح‌های باکیفیت و بادوام به دانش پیشرفته در زمینه‌ی تکمیل و عملکرد منسوجات نیاز دارند. در این بین طراحی لباس‌های شنا و اکسسوری‌های آن مورد توجه برخی از طراحان قرار گرفته است. توجه به طراحی و جنس پارچه برای طراحی لباس‌های مناسب، فعالیت‌های آبی از اهمیت به‌خصوصی برخوردار است.

 

8 – طراح لباس شب (مجلسی)

طراحان این بخش از مد و پوشاک اغلب روی سبک‌ها، پارچه‌ها و مواد لوکس‌تری تمرکز می‌کنند. مشتریان این محصولات معمولاً این طرح‌ها را در رویداد‌های مهم و البته شیک استفاده می‌کنند. به همین دلیل، پارچه‌های این طرح‌ها معمولاً گران‌قیمت هستند. در نتیجه درآمد حاصل از فروش این‌گونه محصولات را می‌توان زیاد ارزیابی کرد. انواع رایج پوشاک این طراحان، لباس شب، کت‌و‌شلوار و لباس عروس است.

 

9 – طراح لباس کودکان و نوجوانان

طراحان این دسته از لباس‌ها برای بچه‌ها در هر رده‌ی سنی، از نوزادان تا نوجوانان، کفش و پوشاک طراحی می‌کنند. از آن‌جایی که لباس‌ها بچگانه از سایر لباس‌ها کوچک‌تر هستند، معمولاً این طراحان با پارچه و موارد کمتری کار می‌کنند.

هم‌چنین این گروه از طراحان لیستی از مواد و پارچه‌های ممنوعه دارند که به دلیل شرایط جامعه‌ی هدف خود قادر به استفاده از آن‌ها نیستند. به عنوان مثال، طراحان نباید دکمه‌ها منگنه‌ای یا جدا شونده را روی لباس نوزادان یا کودکان نوپا قرار دهند چرا که ممکن است باعث آسیب به آن‌ها شوند.

 

برای مشاهده مقاله 5 را بازاریابی پوشاک

به لینک بالا مراجعه کنید.

10- طراح نسخه‌های محدود

طراحان نسخه‌های محدود معمولاً آیتم‌هایی را برای مشتریانی که مایل هستند از پوشاک، کفش یا اکسسوری ویژه‌ای استفاده کنند با هزینه‌های کمتر از اوت کوتور طراحی می‌کنند. بسیاری از برند‌های معروف که تولید انبوه می‌کنند، ممکن است خطوط تولید یا مجموعه‌های منحصربه‌فردی با گزینه‌ی سفارشی‌سازی با قیمت کمی بالاتر از لباس‌های تولید انبوه ارائه دهند.

گاهی این اتفاق با مشارکت طراحان بنام شرکت‌های متفاوت رخ می‌دهد. برای مثال در سال 2019 همکاری بین شرکت‌های مشهور پرادا و آدیداس منجر به بازآفرینی اسنیکرز آدیداس و کیف‌های ورزشی پرادا شد که در قالب نسخه‌ی محدود به مصرف‌کنندگان ارائه شد.

11- طراح لباس کلاسیک

کسانی که لباس‌های کلاسیک طراحی می‌کنند، معمولاً طرح‌هایی بی‌انتها و بدون زمان می‌آفرینند که به ندرت از مد می‌افتند. این طراحان بیشتر این پوشاک را با استفاده از پارچه‌های با کیفیت بالا طراحی می‌کنند که فوق‌العاده بادوام و ماندگار هستند. مشتریان معمولاًمی‌توانند این آیتم‌ها را در تمام طول سال بپوشند، نه این‌که فقط در فصول خاص به تن کنند. طراحان کت‌وشلوار و لباس‌ها مردانه اغلب در این دسته قرار دارند. البته برخی طراحان از پوشش‌های زنانه هم از چنین رویکردی برای طراحی پوشاک زنانه بهره می‌گیرند.

 

12 – طراح لباس‌زیر

طراحان لباس زیر مسئول طراحی یکی از سخت‌ترین بخش‌های مد و پوشاک هستند. آن‌ها اجزای مختلفی مانند شورت، سوتین و لباس خواب طراحی می‌کنند. برای طراحی این نوع محصول علاوه بر زیبایی و کارایی، راحتی و استفاده از پارچه‌های سازگار با پوست اهمیت ویژه‌ای دارد. ایجاد تعادل بین این فاکتورها از چالش‌های مهم و اساسی طراح لباس زیر است.

 

13 – طراح مد سازگار با محیط زیست

این طراحان، پوشاکی را خلق می‌کنند که هم‌زمان شیک، به‌روز و مقرون‌به‌صرفه باشند. از آن‌جایی که صنعت پوشاک جز آلوده‌کننده‌ترین صنایع محسوب می‌شود، طراحان مد و پوشاک به این سبک از طراحی روی خوش نشان داده و سعی می‌کنند تا ایده‌های خود را با حفظ محیط زیست در یکسو قرار دهند.

برخی از طراحان روی پارچه‌های خود متمرکز هستند و پارچه‌های این پوشاک از مواد اولیه‌ای که با محیط زیست سازگار است، تهیه می‌شود. برخی دیگر روی طراحی خود متمرکز شده تا حداقل پارچه به زباله تبدیل شود. طراحان این مد، پوشاکی را برای مشتریانی تهیه می‌کنند که می‌خواهند با هزینه‌ای مناسب لباس‌های آگاهانه و سازگار با محیط زیست استفاده کنند.

انتخاب هر یک از این حوزه‌ها و فعالیت در یک شاخه‌ی مخصوص در صنعت مد و پوشاک، شما را به یک کارشناس و متخصص تبدیل می‌کند که منجر به اعتماد کارفرمای شما خواهد شد. شما به کدام بخش علاقه دارید؟

 

ارسال دیدگاه