تکنسین منسوجات کیست؟

تکنسین-منسوجات-کیست-استخدام-مداجاب

تکنسین منسوجات کیست؟

تکنسین منسوجات به فردی گفته می‌شود که وظیفه تامین پارچه‌های مناسب با توجه به نیاز و هدف کارخانه و یا تولیدکننده را داراست. وظایف اصلی تکنسین منسوجات (که گاه در زمینه پوشاک با عنوان تکنسین مد و منسوجات شناخته می‌شوند)، می‌توان به مدیریت کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌ها اشاره کرد. تکنسین منسوجات باید تست‌هایی در زمینه کنترل کیفیت، رنگ پارچه و فرآیند تولید انجام دهد.

این افراد در تولیدی‌های پوشاک رابط تهیه پارچه برای پوشاک مورد نظر است. برای مثال باید پارچه را از نظر ضدآب بودن یا داشتن تکمیل‌های حرارتی و رنگ دهی بررسی کند. تکنسین منسوجات باید دارای تحصیلات مرتبط و یا آموزش دیده در این راستا باشد. یکی از دلایلی که مهندسان نساجی با گرایش‌های متفاوت نیز می‌توانند در این زمینه در کارخانجات نساجی، تولیدی پوشاک و یا برندهای پوشاک فعالیت داشته باشند، تحصیلات مرتبط است. البته برای فعالیت در هر حوزه باید به ماشین‌آلات و نوع کار و تولید در آن عرصه نیز آگاه باشند.

تکنسین-منسوجات-مداجاب

یک تکنسین پوشاک وظایفی از قبیل پژوهش و تامین پارچه‌ها و الیاف سنتتیک، تست الیاف، نخ‌ها و پارچه‌ها برای اندازه‌گیری استحکام، ثبات رنگ و مقاومت در برابر چروک، اداره و کنترل تکنیک‌های تولید و ماشین‌آلات مرتبط و نظارت بر تیم تولید و یا تکنسین منسوجات است.

 

شرایط کاری تکنسین منسوجات

شرایط کاری این افراد با توجه به مکان فعالیت آن‌ها متفاوت می‌باشد. ولی با در نظر گرفتن این مسئله که نیاز به تکنسین منسوجات در کارخانجات تولید پارچه و یا تولید پوشاک دیده می‌شود. محل کار این افراد در کارخانجات با دستگاه‌های صنعتی است. اما افرادی که به عنوان تکنسین منسوجات در کارخانه‌ها کار می‌کنند؛ باید از شرایط محیطی آن مکان آگاه باشند. برای مثال ممکن است فرد اغلب اوقات خود را در دفتر کار در تاسیسات تولید بگذراند، و یا زمان زیادی را در آزمایشگاه برای تست پارچه صرف کند.

همچنین شرایط محیطی در کارخانجات قدیمی پوشاک دارای هوای گرم، مرطوب و گرد و غبار است. (البته در کارخانجات جدید با سیستم‌های تهویه مناسب این مشکل برطرف شده است). افراد تکنسین در بعضی موارد نیازمند پوشیدن لباس مخصوص برای کار در راستای محافظت از صدا و یا محصولات شیمیایی هستند. یک تکنسین منسوجات ممکن است در کارخانجات دارای شیفت کاری نیز باشد. (مثل شیفت کاری شب و یا بعد از ظهر.)

 

پلتفرم-استخدام-مداجاب

 

این شغل دارای مسیر به سمت پیشرفت می‌باشد، و یک تکنسین می‌تواند به مدیر تولید نیز ترفیع یابد. همچنین در ایران این افراد با داشتن سرمایه آغازین و تجربه کافی، واحد تولیدی دایر می‌کنند و به طور مستقل کار می‌کنند؛ که در این صورت فردی با دانش پارچه کنترل‌کننده منسوجات استفاده شده در تولیدی خود خواهد بود و در نتیجه محصولات تولید شده متناسب با مصرف آن‌ها خواهند بود.

به طور مختصر تکنسین پارچه باید دارای مهارت‌های ارتباطی و سازمانی عالی، مهارت‌های تکنولوژی اطلاعات خوب، دیدگاه خلاقانه، منظم و دقیق نسبت به کار و دانش کافی در زمینه فرآیند تولید و محصولات نساجی باشد. همچنین او باید فردی نکته سنج و ظریف‌بین، دارای توانایی هدایت کارگران و مسئولیت پذیر باشد. به علاوه او باید در زمینه حل مسائل و خلق ایده‌های جدید نیز توانا باشد.

 

برای مشاهده مقاله، آبدارچی کیست؟
بر روی لینک کلیک کنید.

ارسال دیدگاه