ویژگی‌ های یک محیط کار خوب

ویژگی‌-های-یک-محیط-کار-خوب-استخدام-مداجاب

ویژگی‌ های یک محیط کار خوب

از ویژگی‌ های یک محیط کار خوب. محیط کار می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی احساس شما نسبت به یک شغل داشته باشد. به همین علت کارفرمایی که انرژی مثبت را در محیطی مولد تقویت و شما را تشویق می‌کند، اهمیت می‌یابد. وقتی در یک اتمسفر مثبت فعالیت دارید، احساس رضایت شما افزایش می‌یابد، در پی آن بهره‌وری بالا می‌رود و با این شیوه شما به اطرافیان هم انگیزه خواهید داد. بعضاً محققان درصد نارضایتی افراد از کار و شغل‌شان را اعلام می‌کنند. یکی از این دلایل نارضایتی می‌تواند مرتبط با محیط کار باشد. بسیاری کار را هم‌معنی با استرس و درگیری‌های فراوان می‌دانند؛ درحالی‌که یک محیط شغلی کارا بیشتر از چیزی که مردم فکر می‌کنند به این موارد پیوند می‌خورد. عضویت در گروهی که به سلامت (روانی و فیزیکی) کار اعتقاد دارد بسیار متفاوت است.


«چگونه با انرژی منفی در محیط کار کنار بیایم؟»، «آیا این شرکت محیط مناسبی برای فعالیت دارد؟»، «چگونه با سلایق گوناگون در فضای کار مواجه شوم؟» این‌ها سوالاتی است که بسیاری از ما با آن‌ها‌ روبه‌رو شدیم. در حالی‌که برخی معتقد هستند یک فضای رقابتی (معمولاً ناسالم) و پرفشار موجب موفقیت مالی آن‌ها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین فضایی در طول زمان به بهره‌وری آسیب می‌زند.

 

مشخصات یک محیط کار مناسب

در مقابل فضای کار مناسب با ویژگی‌هایی مشخص، مزایای قابل توجهی را به‌دنبال دارد. هرچند که فرضیه‌ای در جامعه حاکم است، مبنی بر این‌ که استرس و فشار موجب عملکرد بیشتر و سریع‌ تر کارکنان می‌شود. اما هزینه‌های نهان این موارد نادیده گرفته می‌شود. محیط کاری که در آن مشغول هستیم، از المان‌ها و عناصر مختلفی تشکیل شده که در بهره‌وری روزانه مؤثر هستند. زمانی که در حال پیشرفت و توسعه‌ی حرفه‌ی خود هستید،‌ می‌توانید فرصت‌هایی که محیط مناسب برای تقویت کار را فراهم می‌کند و هم‌جهت با ارزش‌های شماست، دنبال کنید. محیط کار شامل مکان، خصوصیات اجتماعی و شرایط فیزیکی است که در آن به حرفه‌ی خود می‌پردازید.

ویژگی‌-های-یک-محیط-کار-خوب-مداجاب

روابط و همکاری در محیط

این عناصر می‌توانند روی عواطف و سلامت، روابط کاری، همکاری و بهره‌وری تاثیرگذار باشد. برای مثال المان محیط فیزیکی مربوط به اندازه و موقعیت مکانی محیط کار است. این‌که کار در داخل و فضای بسته انجام می‌شود یا در مکان باز. این عنصر نقش حیاتی در دستیابی به همه‌ی ظرفیت شما ایفا می‌کند. اندازه‌ی فضای کار برای دسترسی به همه‌ی ابزارها و نیازهای فرد برای به‌انجام رسانیدن مسئولیت خود مهم است.

هم‌چنین این مسئله روی عواطف شما هم اثر می‌گذارد. محیط کار با اتمسفر مناسب محلی است که امنیت، رشد کارکنان را ارتقا دهد و دستیابی به اهداف آن‌ها را محقق سازد. چنین فضایی گروه را به سمت موفق‌ترین شرایط هدایت می‌کند. چراکه کارکنان با حداکثر توانمندی خود فعالیت می‌کنند. شرکت‌ها و کارفرمایان با تمرکز به فرهنگ جامعه، حمایت از رشد کارکنان و فراهم کردن حس امنیت و آسودگی برای ایشان می‌توانند به چنین محیطی دست یابند. باید توجه داشت که فضای کار با انرژی مثبت هم برای کارکنان و هم کارفرمایان مزایای متعددی فراهم می‌کند.

 

پلتفرم-استخدام-مداجاب

 

کارکنانی که در چنین محیطی مشغول به فعالیت هستند هم از لحاظ شخصی و هم حرفه‌ای به سمت موفقیت و شادی هدایت می‌شوند. دلایل اهمیت وجود محیط کار مناسب و خوب بدین شرح است: مهم‌ترین آن‌ها افزایش بهره‌وری است. زمانی که شما شادتر هستید، بیشتر فعالیت می‌کنید و در نتیجه مجهزتر به تکمیلِ کارای وظایف خود می‌پردازید. این خود باعث حرکت شما به سمت پیشرفت و ارتقای شغلی شما می‌شود. از آن‌جایی که رفتار و حال شما روی سایر همکاران اثرگذار است، افزایش روحیه‌ی شما که از نتایج فعالیت در محیطی مناسب است، برای ارتقا کیفیت کار دیگران اهمیت دارد. وقتی انگیزه‌ی موفقیت در موقعیت شغلی ایجاد می‌شود، به پیدا کردن فرصت‌هایی مایل هستید که موجب پیشرفت در حرفه‌ی شماست. زمانی که کارفرما فضای مناسب را برای کارکنان بوجود می‌آورد موجب افزایش حسِ ارزشمندِ مشارکت در آن‌ها خواهد شد و کارکنان با انگیزه‌ی بیشتری به کار و فعالیت ادامه می‌دهند.

ویژگی‌-های-یک-محیط-کار-استخدام-مداجاب

 

فاکتورهای قابل‌ توجهی برای دستیابی و رسیدن به یک محیط کاری مثبت وجود دارد.

در این قسمت برخی از این فاکتورها را بررسی می‌کنیم.

 

یک فضای کار مناسب

فضای کار مناسب جوی آرام دارد که باعث بهبود تولید می‌شود. زمانی که شما می‌توانید با حداقل اختلال حواس کار کنید، احتمالاً بیشتر روی کار خود متمرکز می‌مانید و مسئولیت‌های روزانه‌ی بیشتری را به سرانجام می‌رسانید. هم‌چنین این بدان معناست که شما امکان کار کردنِ بدون استرس را دارید و این عملکرد و سلامت فیزیکی شما را ارتقا می‌دهد. محیط مناسب غالباً شامل ارتباط شفاف بین اعضای مختلف می‌باشد که این شامل ارتباط بین کارکنان و مدیران بالادستی و نیز کارکنان به خودی خود است.

زمانی که فرصت پرسش دارید و بازخورد می‌گیرید، حس ارزشمند بودن در محل کار را تجربه می‌کنید. هم‌چنین با بررسی انتقادات و بازخوردهای سازنده امکان رشد شما فراهم می‌شود. یک فضای کارا شامل سطح قابل قبولی از احترام متقابل، همدلی و درک و فهم اجتماعی همکاران می‌شود. این احساسات همکاری را تقویت می‌کنند و شما احساس می‌کنید که شنیده می‌شوید و ارزشمند هستید. برای مثال وقتی همکاری بابت یاری دیگر همکارانش در یک پروژه از آن‌ها تشکر می‌کند، نشان می‌دهد که قدردان آن‌هاست و به این مشارکت اهمیت می‌دهد. تشویق کارفرما هم یکی از راه‌های ایجاد محیطی با بازده‌ی بالا برای فعالیت است.

این تشویق می‌تواند یک بن هدیه، افزایش حقوق و یا حتی یک موقعیت مناسب در محل کار باشد. وجود یک فضای کاری مثبت به عنوان مکانی که مشوق شماست، برای رشد مهارت‌های فردی و استقامت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. این جنبه‌ی محیط کار از این رو اهمیت دارد که شما را با حمایت رئیس، مدیر و همکاران قادر به پیشرفت در حوزه‌ی فعالیت خود می‌کند.

ویژگی‌-یک-محیط-کار-خوب-مداجاب

ذهنیت مثبت نسبت به کار

نگرش به کار با ذهنیت مثبت می‌تواند در انتقال و گردش حال خوب در محیط نقش به‌سزایی داشته باشد. برای مثال اگر شما رهبر یک تیم هستید و درباره‌ی مشتری با چالشی روبه‌رو شدید، شیوه‌ی اداره کردن این موقعیت بر رفتار سایر افراد تیم اثر می‌گذارد. اگر بتوانید با مثبت‌اندیشی بر موانع غلبه کنید. احتمالاً هم‌تیمی‌های شما این شیوه را دنبال خواهند کرد. در نهایت یک بینش مثبت به شما و تیم شما کمک می‌کند که روی نقاط قوت و نیمه‌ی پر لیوان تمرکز بیشتری کنید. یک فضای کاری مناسب مشتمل بر یک تعادل سالم بین زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای است.

این تعادل به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید برای زمانی طولانی به شغل خود، با رضایت ادامه دهید بدون این‌که این حرفه بر سایر بخش‌های زندگی شما تسلط یابد. در نهایت محیط کارِ مناسب سبب می‌شود که کارکنان خشنودی و رضایت را هم در زندگی کاری و هم زندگی شخصی بیابند. در مجموع، یک محیط کار مناسب و خوب در گذر زمان موفق‌تر عمل می‌کند، چرا که موجب افزایش احساسات مثبت و حال خوب است. این هم‌چنین بهبود روابط افراد با یکدیگر و تقویت توانایی‌ها و خلاقیت آن‌ها را در پی دارد.

از طرفی چنین فضایی اثرات بد تجربه‌های منفی مانند استرس را کم می‌کند. بنابراین بازگشت توانمندی‌های کارکنان بعد از مواجهه با چالش‌ها و سختی‌ها سریع‌ تر رخ می‌دهد و سلامت روان و جسم آن‌ها هم بهبود می‌یابد. این محیط، کارکنان را به خود جذب، آن‌ها را نسبت به رهبر تیم و سیستم کاری وفادارتر می‌کند و بهترین‌های خود را در این عرصه به‌کار می‌بندند. هر چه که کارفرما برای افزایش این انرژی مثبت تلاش کند، مجموعه به سطح قابل توجه و بالاتری از بهره‌وری سیستم دست می‌یابد. این می‌تواند شامل عملکرد مالی، رضایت مشتری،‌ تولید و مشغولیت بهتر کارکنان باشد.

 

 

برای مشاهده مقاله، راهنمای برنامه‌ ریزی طرح کسب‌ و کار مد
بر روی لینک کلیک کنید.

ارسال دیدگاه