کرونا به عنوان یک دغدغه شغلی در جهان

کرونا یک دغدغه شغلی در جهان

کرونا به عنوان یک دغدغه شغلی در جهان، سبب شد؛ کسب و کارهای مختلف بحران های بزرگی را در سال های گذشته پشت سر گذاشتند. تجربه تحریم، رکود اقتصادی، افزایش ناگهانی قیمت دلار و به تازگی مهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا که در این روزها به تمامی نقاط دنیا سرکشی می کند. تاثیرات و مشکلات بسیار زیادی بر سبک زندگی مردم، کسب و کار و اقتصاد گذاشته است.

چرا که بخشی از اقتصاد کشور با عرضه، توزیع، تجارت، صادرات و واردات تامین می شود؛ و هنگامی که این چرخه متوقف شود کشورها با رشد منفی در اقتصاد روبرو می شوند. تاثیر منفی کرونا بر تجارتهای کلان جهانی از جمله بورس و نفت هم قابل مشاهده است .

تاثیر کرونا بر کسب و کار


پژوهشکده آمار ایران در قالب یک پژوهش و نظرسنجی از فعالان اقتصادی، کرونا به عنوان یک دغدغه شغلی در جهان بر کسب و کارهای ایرانی را مورد بررسی قرار داده است. بنابراین گزارش، درخصوص پیش‌بینی تأثیر کرونا بر میزان تولید کالا یا ارائه خدمات نتایج نشان از کاهش تولید یا ارائه خدمات ظرف سه ماه آینده با ۶۲٫۸ درصد دارد.

این کاهش تولید در بخش کشاورزی با ۷۳٫۶ درصد بیشتر نمود خواهد داشت. میزان فعالیت کل کسب و کارهای اقتصادی در زمان شیوع کرونا بر اساس نتایج این طرح اینگونه است، که ۳۸ درصد کسب و کارها بر اثر کرونا در اسفند و فروردین فعالیتی نداشته ‌اند. این مقدار در اردیبهشت به ۲۱ درصد رسیده است و در مقایسه با ماه‌های اسفند و فروردین فعالیت کسب و کارها در اردیبهشت ۱۷ درصد افزایش داشته است.

 

مد-و-پوشاک-استخدام-مداجاب

همچنین میزان ۲۲ درصد در اسفند و فروردین با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده‌اند، که با افزایش ۱۲ درصد به عدد ۳۴ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است. بیشترین تاثیر کرونا بر جنبه‌های مختلف فعالیت کسب و کارهای اقتصادی در بخش‌های خدمات با ۴۱٫۱ درصد در اسفند و فروردین ۳۷٫۸ درصد، در بخش صنعت و معدن با ۴۵٫۹ درصد در اسفند و فروردین ۴۴٫۴ درصد و در بخش کشاورزی با ۶۹٫۸ درصد در اسفند و فروردین و ۵۶٫۶ در اردیبهشت بوده است.

تعدیل نیروی کار در کل بخش‌های کسب و کار ۳۰ درصد در اسفند و فروردین حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند؛ و در اردیبهشت ۷ درصد حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند. همچنین نتایج تعدیل نیرو به‌ تفکیک در بخش‌های خدمات، در بازه‌ زمانی اسفند و فروردین، در ۲۵ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده، و در اردیبهشت ۲۰درصد موارد حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده‌ است. در ماه‌های اسفند و فروردین ۱۵٫۸ درصد ودر اردیبهشت‌ماه ۳٫۹ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر غیبت موقت داشته‌اند.

کرونا به کدام شغل ها بیشترین و کمترین آسیب را زده است ؟

بسیاری از دولت‌ها با کاهش سرعت شیوع ویروس یا با هدف مقابله با ضربه‌های اقتصادی حاصل از آن، اقدام به بازگشایی مجدد کسب و کارها کردند. اما بررسی ها نشان می‌ دهد که تعدادی از شغل‌ها و حوزه‌های کاری در زمان شیوع کرونا، آسیبی جدی دیده‌اند.

کرونا به عنوان یک دغدغه شغلی در جهان, تمام کسب و کارهای دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. طبق آمار و بررسی های اخیر، کسب و کارهای فعال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و حمایت اجتماعی، مدیریت عمومی، خدمات اقامتی و غذایی، هنر، سرگرمی و تفریح، تجارت خرده و فروشی و خدمات اجتماعی بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده‌اند؛ با توجه به اینکه در انجام بسیاری از این فعالیت‌ها امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. حتی در زمان بازگشایی‌ها، استقبال از آنها بالا نبوده است.

خدمات آموزشی، املاک و مستغلات، ساخت و ساز، خدمات آب، برق و گاز، امور مالی و بیمه، بخش‌هایی هستند؛ که در طیف شغل‌های آسیب دیده از کرونا، در میانه قرار می‌گیرند. شغل‌هایی که کمترین آسیب را دیده‌اند. شغل های چون کشاورزی، جنگلداری و شیلات، صنعت(ساخت) و حمل و نقل انبارداری در این دسته قرار گرفته‌اند. این شغل‌ها با توجه به این که امکان ارتباط مستقیم و مواجهه رو در رو با افراد در آنها بسیار پایین است. جزو شغل‌های کم ریسک به شمار رفته و در زمان شیوع کرونا، آسیب چندان زیادی در مقایسه با سایر بخش‌ها ندیده ‌اند.


برای نجات کسب و کار خود از دست کرونا چه میتوانیم بکنیم ؟

تعطیلی‌های اخیر، بازار خیلی‌ها را کساد کرده است. احتمالا این روند تا چند هفته ادامه داشته باشد. کسب و کارهایی که در گروه مشاغل غیرضروری طبقه‌بندی می‌شوند.  تعطیلی آن‌ها اجباری است، و بیش از بقیه در این دوران لطمه خورده اند. انجام چند تا کار ساده می تواند به راحتی کسب و کار شما را از کرونا حفظ کند.

1- ورود به دنیای فروش اینترنتی با خرید سایت آماده فروشگاهی

ابتدا خرید سایت آماده‌ی فروشگاهی یکی از اقداماتی است که می‌تواند، فرآیند راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی شما را تسریع کند. سایت آماده فروشگاهی به جهت بررسی به صورت پیش‌ نمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

دومین مرحله؛ شما از بین نمونه‌های موجود، در صورت پسندیدن کلیت هر کدام از سایت‌ها، درخواست اجرای آن روی هاست و دامنه‌ی اختصاصی خود را داده و نسبت به خرید سایت آماده فروشگاهی اقدام می‌کنید. از آن‌جایی که طراحی سایت آماده از قبل انجام شده است. زمان کافی برای پرداختن به مسائل فنی آن در اختیار طراح خواهد بود. از این رو، معمولاً در صورت خرید سایت آماده فروشگاهی مشکلی از لحاظ اصول سئو نخواهید داشت و سئوی فنی سایت مطلوب خواهد بود.

 

2- دیجیتال مارکتینگ و یک دنیا جذابیت بازاریابی

اگر برای نجات کسب و کار خود چه از طراحی سایت ارزان، چه خرید سایت فروشگاهی آماده استفاده کنید. شما باید برای جذب بازدید کننده و فروش محصول یا خدمات خود بازاریابی انجام دهید. بازاریابی در فضای اینترنت به دیجیتال مارکتینگ معروف است. دیجیتال مارکتینگ اقدامات گسترده‌ای از جمله سئو را در بر می‌گیرد.

– روش‌های متنوعی از جمله استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انواع تبلیغات شامل رپورتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی زیرمجموعه‌ی دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

– راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اولین گام برای برون‌رفت از بحران کرونا است. اقدام مهم بعدی بهره‌ گیری از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به منظور جذب مخاطب و افزایش بازدیدها منجر به خرید فروشگاه است.

– هرکدام از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین (بک لینک و سئو و رپورتاژ و یا دیجیتال مارکتینگ و تمرکز بر فضای مجازی) را که اتخاذ کنید. توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. استراتژی شما بایستی با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بازدهی را داشته باشد؛ به همین منظور شاید تبلیغ تلویزیونی علیرغم بازدید بالا، به عنوان یک روش بازاریابی پرهزینه، برای کسب و کار شما مناسب نباشد.

 

در آخر

کرونا یک دغدغه شغلی برای تمام مردم دنیا در زمان شیوع ویروس بود. ما در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم راه حلهای موجودی که در زمان کرونا می تواند به کسب و کار شما رونق بخشد را معرفی کنیم. امیدورایم با خواندن مطالب بالا کرونا سدی نباشد تا در کار خود پیشرفت نکنید.

 

برای مطالعه مقاله بازاریابی آنلاین فروش محصول
بر روی لینک کلیک کنید

 

ارسال دیدگاه