کارشناس بازاریابی کیست؟
کارشناس بازاریابی فردی است، که کمپینهایی برای تبلیغ محصولات و خدمات را ایجاد و بر آنها نظارت میکند. وظایف این اشخاص را میتوان به چند دسته کلی خلاق، تحلیلی، دیجیتال، تبلیغاتی و مدیریتی تقسیم کرد. اما محتویات فعالیت این اشخاص در هر دسته به نوع و ابعاد کاری کارفرما و صنعت وابسته به آن است.
مدیران بازاریابی ممکن است همراه افرادی از قبیل کارمندان بخش تبلیغات، تحقیقات بازاریابی، تولید و توزیع در یک تیم همکاری کنند. دایره وظایف یک بازاریاب در محل کاری خود بسیار گسترده است و او باید توانایی کنترل زمان روی وظایف خود را داشته باشد.
وظایف یک کارشناس بازاریابی
– وظایف یک کارشناس را می توان به مواردی چون، توسعه و سرپرستی کمپینهای بازاریابی بالاخص در شبکههای اجتماعی، پیشبرد و آنالیز تحقیقات در زمینه شناخت مخاطب و مشتری و استفاده از ایدهها و استراتژیهای متنوع و جدید در راستای کار خویش است.
– همچنین باید در فعالیتهای تبلیغاتی شرکت کرده و رویدادها و نمایشگاههای مرتبط به محصولات را سازماندهی کند. او وظیفه دارد اطلاعات آماری را تدوین و توزیع نماید، و وبسایت شرکت مورد نظر را کنترل کرده و دادههای این وبسایت را تجزیه و تحلیل نماید.
– یک فرد با هر مدرک تحصیلی میتواند، به عنوان یک بازاریاب فعالیت کند. ولی هر مدرک تحصیلی در رشتههای بازاریابی، اقتصاد، تجارت، آمار و یا جامعه شناسی میتواند شانس یافتن شغل را برای آن شخص بیشتر کند.
– همچنین تجربههای مرتبط از قبیل فروشندگی و یا کارهای خدماتی داوطلبانه که نشاندهنده ارتباط آن فرد با مشتری و یا مهارتهای ارتباطی اوست به عنوان مزیت تلقی میشود. یک بازاریاب میتواند با شرکتها، تولیدکنندگان، خردهفروشان، صنایع مختلف، خیریهها، دولت و مقامات محلی همکاری کند.
– ارتباطات با مشتریان و همکاران: کارشناس بازاریابی باید توانایی بالایی در برقراری ارتباطات مؤثر با مشتریان، همکاران داخلی و روابط عمومی را داشته باشد. او باید قادر باشد پیامهای بازاریابی را به طور کامل و جذاب به مشتریان منتقل کند.
به طور کلی، کارشناس بازاریابی مسئولیت تعیین استراتژی بازاریابی، تحلیل بازار و ارزیابی عملکرد را بر عهده دارد و برای موفقیت یک سازمان در بازارهای رقابتی، نقش مهمی را ایفا میکند.