مدیر محصول کیست؟
مدیر محصول فردیست که وظیفه نظارت بر توسعه و بهبود محصولات شرکت را دارد. وظایف او شامل درک نیاز مشتری، قیمتگذاری محصول و تخمین نیازهای ویژگی پوشاک یا محصولات دیگر است. او مدیریت تیمهای مختلف شامل مهندسی و بازاریابی را بر عهده دارد. به همین دلیل به یک زمینه فنی قوی و مهارتهای عالی بینالمللی احتیاج دارد. از جمله وظایف دیگر این فرد، بهبود تجربیات مشتری و تولید ایده های جدید است.
مدیر محصول باید دارای مدرک تحصیلی در علوم کامپیوتر، مهندسی یا یک رشته مرتبط بوده و تجربه قبلی در توسعه محصول یا حضور در پست مدیریتی را داشته باشد. او باید توانایی تولید پوشاک و یا سابقه فنی با پیشزمینه کار با نرم افزارهای طراحی، الگوسازی و غیره را داشته باشد. از دیگر تواناییهای او میتوان به توجه به جزئیات و مهارتهای خوب حل مسئله، مهارتهای عالی بین فردی، ارتباط کتبی و کلامی خوب و مهارتهای رهبری استثنایی اشاره کرد.
وظایف مدیر محصول
وظایف مدیر محصول شامل طرح یک استراتژی دقیق محصول و مدیریت تیمهای عملکردی متقابل است. همچنین او باید قابلیت مدیریت نقشه تولید و پخش پوشاک را داشته از نقاط قوت محصول برای فروش آکاه باشد. این فرد مشکلات و ایرادات محصول را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها تلاش میکند. همچنین باید قابلیت تولید ایدههای جدید و موقعیتیابی محصولات شرکت را نیز داشته باشد. او باید با تیم های روابط عمومی و بازاریابی برای مدیریت راه اندازی محصولات کار کند. همچنین در رویدادهای عمومی به عنوان نماینده شرکت حضور یافته و محصولات را تبلیغ نماید. فرآیند انجام کارها برای یک مدیر محصول به ترتیب زیر است.
1– تحقیق و تحلیل بازار: بررسی نیازها و تمایلات مشتریان، تحلیل رقبا و بازار، جمعآوری اطلاعات بازار و ارزیابی روندها و موضوعات صنعت.
2- تعیین استراتژی: برنامهریزی استراتژیک برای توسعه و موفقیت محصول، شناسایی هدفها، تعیین نقاط قوت و ضعف، و تعیین مسیر بهبود و توسعه.
3- تعیین ویژگیها و نیازمندیها: تعیین و توصیف ویژگیها و نیازمندیهای محصول براساس تحقیقات و نیازهای مشتریان.
4- همکاری با تیمهای مختلف: هماهنگی و همکاری با تیمهای طراحی، توسعه، بازاریابی، فروش و سایر اعضای تیم برای تحقق اهداف محصول.
5- مدیریت چرخه زندگی محصول: پایش و مدیریت چرخه زندگی محصول، ارائه بهبودها و نسخههای جدید، مدیریت و رفع مشکلات و ارائه پشتیبانی به مشتریان.
6- ارتباط با مشتریان:برقراری ارتباط مستمر با مشتریان، جمعآوری بازخوردها، ارزیابی رضایت مشتریان و ایجاد رابطه مستحکم با آنها.
به طور خلاصه، مدیر محصول مسئول برنامهریزی، تحقیق و توسعه، هماهنگی با تیمها و مدیریت چرخه زندگی محصول است. هدف او، ایجاد و مدیریت محصولی است که نیازهای مشتریان را برطرف کند و در بازار رقابتی به موفقیت دست یابد.
نتیجهگیری
مدیر محصول با ترکیب استراتژیها، تحقیقات بازار و همکاری با تیمهای مختلف، به طور جامع و کارآمد محصولات و خدماتی را ایجاد و مدیریت میکند که نیازهای مشتریان را برآورده کند و باعث موفقیت شرکت در بازار میشود. با توجه به وظایف گستردهای که دارد، مدیر محصول باید توانایی تحلیل بازار، هماهنگی تیمی، برنامهریزی استراتژیک و مهارتهای ارتباطی برجسته را داشته باشد.
برای مشاهده مقاله، مشاور کیست؟
بر روی لینک کلیک کنید.