رزومه ویدیویی چیست؟

رزومه ویدیویی مداجاب

رزومه ویدیویی چیست؟

رزومه ویدیویی یعنی یک ویدیوی کوتاه ساخته شده توسط یک فرد است که قرار است مشغول به کار شود. این ویدیو پس از ساخته شدن در اینترنت قرار میگیرد تا کارفرمایان و صاحبان مشاغل آن را تماشا و مورد بررسی قرار دهند. درست همانند یک رزومه چاپی، رزومه ویدیویی هم میتواند به ذکر مسائل عمومی بپردازد و یا برای موقعیت یا شرکت خاصی مورد هدف قرار گیرد. رزومه ویدیویی، مهارتها و تجربیات فردی را توصیف کرده و معمولا حکم یک مکمل را دارد و برای تکمیل رزومه کاری چاپ شده، مورد استفاده قرار میگیرد.

یک رزومه ویدیویی می تواند توسط یک فرد یا تیم حرفه ای فیلمسازی برای شما ایجاد شود و یا خود شما می توانید با یادگیری چند تکنیک ساده اقدام به ساخت آن کنید. اما از آنجایی که قطعا کیفیت و نتیجه نهایی متفاوت خواهد بود توصیه میکنم هیچوقت شغل آینده خود را به مخاطره نیندازید و بر روی آن ریسک نکنید.

 

آیا باید یک رزومه ویدیویی ایجاد کنید؟

ایجاد یک رزومه ویدیویی، کاری اختیاری برای افراد جویای کار است. البته باید بدانید که به ندرت پیش می آید شرکت ها درخواست رزومه ویدیویی از متقاضیان خود کنند. برای برخی از افراد جویای کار، به خصوص کسانی که در زمینه های بصری توانا هستند. یک رزومه ویدیویی می تواند مهارت های آنها را برجسته تر و چند پله به هدفشان نزدیک تر کند.

به عنوان مثال، برای کارهایی مانند بازیگری، تدریس و آموزش زبان یا حتی ریاضی، مدیر فروش و بازرگانی و … ساخت و نمایش یک رزومه ویدیویی قطعا مفید واقع می شود. همچنین، یک رزومه ویدیویی می تواند یک راهکار خوب برای نمایش شخصیت شما باشد؛ و برای افرادی که با مشتری سر و کار دارند و کارشان شامل جذب خریداران احتمالی در آینده است، میتواند سودمند باشد.

رزومه ویدیویی چیست؟ پلتفرم استخدامی مداجاب

اما باید دقت کنید که در فرآیند ساخت دچار حتی کوچکترین اشتباه نشوید. به این خاطر که ممکن است شغل احتمالی خود را به سادگی از دست بدهید. از اشتباهاتی که میتوان در ساخت رزومه ویدیویی انجام داد میتوان به فیلمنامه، سبک فیلمبرداری و مکان نامناسب اشاره کرد. درضمن با وجود امکاناتی مانند گوشی های هوشمند امروزی و البته اینترنت، هنگامی که فایل ویدیویی شما منتشر شود دیگر نمیتوانید نحوه انتشار آن را بدست بگیرید و ممکن است به سرعت در سطح شبکه های مجازی تبدیل به یک ویدیوی ویروسی شود.

همچنین برخی از مدیران رزومه‌های ویدیویی را تماشا نمی کنند، شاید به این خاطر که احساس میکنند دچار تبعیض در روند استخدام شوند. از آنجایی که ممکن است رزومه ویدیویی راهکاری عالی برای جلب توجه مدیران قرار گیرد. باید دقت کنید که آیا این روش برای رسیدن به هدف برای شما مناسب است یا خیر؟

 

نکاتی برای ایجاد رزومه کاری

این را هم بدانید که داشتن رزومه ویدیویی تضمینی برای یافتن شغل نیست. اما میتواند در روند بازاریابی و معرفی مناسب شما قدم های موثری بردارد. {به شرطی که به درستی انجام گرفته باشد}

اگر توانایی ساخت ویدیو بویژه از نوع رزومه را ندارید. حتما از مشاوره‌های تیک زوم استفاده کنید. چون ممکن است با ارائه یک کار ضعیف یا نامناسب شانس پیش روی خود را از دست دهید. اما در کل در بدترین حالت می تواند شما را از گردانه رقابت بیرون کشیده و باعث شرمساریتان شود، که قطعا اتفاقاتی مانند این برای خیلی ها رخ داده است.

تصور کنید روزمه ای را ارائه کنید که به تفریحات و ورزش بدن سازی، نحوه پخت و پز یا حتی دکوراسیون داخل منزل شما بپردازد. بنظر شما این نوع رزومه برای کسی که میخواهد به عنوان یک حسابدار استخدام شود موثر خواهد بود؟

 

پلتفرم استخدام مداجاب

 

حرف حساب رزومه ویدیوی چه باشد؟

اگر میخواهید رزومه ویدیویی را بخشی از فرآیند شغلی خود قرار دهید، باید بطور کامل به این نکات توجه داشته باشید:

1- حرفه ای باشید:

لباسی را برای ضبط ویدیو بپوشید که مایل به پوشیدن آن در روز مصاحبه هستید و یک رفتار حرفه ای داشته باشید. از کلمات منفی و حرف های عامیانه جدا پرهیز کنید. همچنین به پس زمینه عکس ها توجه داشته باشید. مطمئن شوید که لباسهایتان مرتب و منظم هستند.

2- یک فیلمنامه مناسب آماده کنید:

ویدیوی خود را به طور کامل تبلیغی نسازید. اجازه دهید کاملا طبیعی به نظر برسد. اما آنچه که می خواهید بگویید، باید با معنی و مفهوم باشد. مستقیما از روی فیلمنامه، یا از روی رزومه خود نخوانید. زیرا که نتیجه آن یک فیلم خسته کننده خواهد بود. درضمن نکته اصلی اینجاست که میخواهید به کارفرما و شرکتی که قصد استخدام در آنجا را دارید بگویید که توانایی‌های شما چیست و تا چه میزان در آنها مهارت دارید. ویدیوی شما عملا یک قوت در فرآیند استخدامتان خواهد بود.

3- مخاطب خود را بشناسید:

همانطور که فیلمنامه و مکان فیلمبرداری مناسبی را برنامه ریزی می کنید. در نظر بگیرید که چه کسی ویدیو را تماشا می کند و مطابق با آن درجه بندی کنید. ساخت ویدیو برای یک موقعیت کاری در یک بانک، قطعا با ساخت ویدیو برای یک استارتاپ متفاوت است.

4- تصویر سازی به جای صحبت کلامی:

سعی کنید از تصاویر برای نشان دادن آنچه که در فیلمنامه میخواهید بگویید استفاده کنید؛ و مهارت های خود را به نمایش بگذارید. به عنوان مثال، اگر درخواست شغلی را دارید که نیاز به دانش پاورپوینت و توانایی ارائه مطلب دارد. شما می توانید فیلمی از خود تهیه کنید که در حال ساخت اسلایدهای تخصصی در پاورپوینت هستید. یا اگر تصادفا یکی سخنرانیهای خود را ضبط کرده‌اید، آن را در ویدیوی خود به نمایش درآورید.

5- مختصر و مفید باشید:

رزومه ویدیویی شما باید بین ۳۰ تا ۹۰ ثانیه باشد. ویدیوی شما هرچه طولانی تر از این مقدار باشد، احتمال تماشای آن به مراتب کمتر می شود. آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید. دریافت بازخورد از دیگران یک گام مهم است. حتما از چند نفر بخواهید که ویدیوی شما را تماشا کنند و بر اساس نظرات آنها، ویرایش ها و تغییرات اثرگذاری را ایجاد کنید.

همیشه بخاطر داشته باشید که هنگامی که ویدیوی شما در اینترنت قرار گیرد. دیگر کنترلی بر روی کسی که آن را می بیند و یا نحوه اشتراک آن نخواهید داشت. به طور جدی بازخورد دوستان و خانواده را دریافت کنید. اگر فکر می کنید که احیانا اشتباهاتی دارد و نامناسب است. رزومه خود را به اشتراک نگذارید.

 

برای مشاهده مقاله، چگونه یک رزومه تصویری بسازیم؟
بر روی لینک کلیک کنید.

ارسال دیدگاه