بازاریابی پوشاک
هر اقدامی که برای جذب مشتری و ترغیب آنها صورت گیرد، بازاریابی به شمار می آید. اینکه بدانید بازار هدف شما چیست و اطلاعات کاملی نسبت به بازار حاکم داشته باشید برای بازاریابی لباس بسیار مفید است. اول باید مشخص کنید که گونه ی بازار هدف شما چیست؟ آیا می خواهید مستقیم آنرا به دست مصرف کننده برسانید یا اینکه اهداف شما، فروشندگان و واسطه های فروش پوشاک می باشد؟
بازاریابی پوشاک، زمانی که معین کردید که چه نوع بازاری را برای فروش لباس های خود هدف قرار داده اید، حالا می توانید بازار هدف نهایی خود را مشخص کنید. یعنی لباس شما چه نوع مخاطبانی از لحاظ جنسیت، رده سنی، وضعیت مالی و …. دارد. این کار برای روشن تر شدن راه بازاریابی لباس و انتخاب بازاریابی بسیار موثر است. راه های بسیاری برای بازاریابی پوشاک و معرفی محصولات خود به دنیا وجود دارد. با ما همراه باشید تا 5 راه بازاریابی پوشاک را به شما معرفی کنیم .
طبق گزارش مجله women’s wear daily بیش از ۱۸۷۵ فروشگاه مد و فشن که نماینده اصلی برندهای مطرحی چون نایکی آدیداس و… بودند، در سال گذشته بسته شدهاند.
طبق آخرین آمار statista، پیش بینی میشود. در بخش مد، میزان درآمد برندها و کسب و کارهای فعال در حوزه پوشاک، مد و فشن از ۳۷۰ میلیارد پوند در سال ۲۰۱۸، به ۵۳۴.۵ میلیارد پوند در سال ۲۰۲۲ برسد ! خب این افزایش خیره کننده درامد در حوزه مد و فشن چطور با تعطیلی فروشگاهها امکان پذیر است؟ این درست است که اینترنت! فضای دیجیتال خیلی از عادات خریداران را تغییر داده است.
امروزه مشتریان به جای مراجعه به فروشگاه ها، ترجیح میدهند آن را از سایت ها و فروشگاه های اینترنتی خریداری کنند. این به این معنی است که شما باید یک وبسایت برای کسب و کار خودتان راه اندازی کنید و آن را در بستر اینترنت رشد دهید. این به معنی ورود شما به اقیانوس نه چندان آبی کسب و کار دیجیتال است. کاری که امروزه یک ضرورت برای بقای هر کسب و کار است.
2- مشتریان خود را بازیابی کنید
این از نکات مهم بازیابی مشتریان است. آنها یکبار از شما خرید کرده اند و هر دو (اغلب) از این بابت سودی برده اید حالا وقت این است که بار دیگر، از این راه ارتباطی ایجاد شده استفاده کنید. مثلا با ارسال تبلیغی به حساب کاربری آنها، ایمیل و شماره تماسشان، محصول و یا تخفیف جدید محصولات خودتان را در معرض دید کاربر قرار دهید. این کار در عین داشتن هزینه کم، سود فراوانی را برای شما از نظر مالی و بهبود شاخص ROI خواهد داشت و همچنین محبوبیت برند شما را نیز افزایش میدهد .
3- دکوراسیون فروشگاه پوشاک و نقش آن در بازاریابی
این یک نکته بسیار مهم در بازاریابی فروشگاه، دکوراسیون و چیدمان داخلی فروشگاه است. توجه به این نکته تاثیر مستقیمی بر میزان فروش نیز دارد. بنابراین باید آن را جزء اولویت های برنامه فروش در نظر بگیرید. سعی کنید چیدمان داخلی را با دقت نظر و بر اساس اصول روانشناسی طراحی کنید.
مشتری باید بتواند به راحتی در فروشگاه قدم بزند و مناسب ترین لباس را انتخاب کند. نوآوری و خلاقیت در این زمینه نیز بسیار مهم است و هر نوع خلاقیتی که بتواند مشتری را به سمت فروشگاه شما جذب کند، امکان خرید را افزایش میدهد
4- انتخاب یک تامین کننده مناسب
برای اینکه در این راه موفق شوید مهم ترین عامل، انتخاب یک تامین کننده یا تولید کننده ی مناسب است. سعی کنید در انتخاب های خود عجله نکنید و بهترین ها را از هر لحاظ انتخاب کنید. مسلما در اول کار جلب اعتماد کاری بسیار دشوار است، ولی راه های زیادی برای کسب اعتبار تولیدی ها وجود دارد .
5- بسته بندی پوشاک و بازاریابی فروشگاه در نقطه فروش
اگر میخواهید یک تجربه خرید خاص برای مشتریان خود به ارمغان بیاورید. می توانید از بسته بندی های خلاقانه استفاده کنید برخی از ایده های بسته بندی محصولات در فروشگاه های پوشاک با هدف بازاریابی طراحی میگردند یا ایده دیگر می تواند قرار دادن چند شیرینی به همراه کارت ویزیت در پاکت باشد. همچنین، قرار دادن یک کارت تخفیف نیز میتواند فروش های بیشتر در آینده به ارمغان بیاورد.
اگر در روزهای خاصی از سال مانند روز ولنتاین و یا عید نوروز هستید حتماً المان های مناسبت مربوطه را در بسته بندی محصول قرار دهید. این ها برخی ایده های ساده برای فروشگاه های پوشاک است که می تواند برای بهبود استراتژی های بازاریابی در نقطه فروش استفاده شود. به عبارت بهتر این ایده ها، جزئیاتی هستند که باعث میشوند خریدار، شما را به خاطر بسپارد، به خوبی از شما یاد کند و احتمالاً برای یک تجربه خرید دیگر بازگردد. همین چیزهای کوچک است، که جذابیت یک تجارت را دو چندان میکند.
جمع بندی
اصولا بازاریابی به مجموعه کارهایی میگویند که برای جذب مشتری صورت گیرد و مشتری را ترغیب به خرید از آن فروشگاه یا تولیدی کند. راه های زیادی وجود دارد تا شما بتوانید بهترین بازاریابی خود را داشته باشید. اما نخست در درجه اول باید بدانید که مخاطبان شما عموما کدام قشر جامعه اند؟
نوع محصول یا پوشاکی که شما تولید می کنید چیست؟ بازار های هدف خود را به خوبی شناسایی کنید. انجام همه این کار ها به طور دقیق و حساب شده میتواند یک بازاریابی منظم و در نهایت یک نتیجه عالی برای شما در پی داشته باشد.