چگونه با نارضایتی شغلی مواجه شویم؟
چگونه با نارضایتی شغلی مواجه شویم؟ نارضایتی شغلی پدیدهای جدی در هر شرکت در نظر گرفته میشود و روی بهرهوری تأثیرگذار است. مدیران باید توجه کنند این مسئله مانند یک بیماری در محیط کار پخش میشود. البته که نباید این موضوع را یک مشکل بزرگ در نظر گرفت. هر فردی ممکن است در مقاطعی در حرفهی خود، نارضایتی شغلی را تجربه کند.
در حقیقت این احساس مسئلهای عجیب و غریب نیست. بحث حیاتی در این مورد پیدا کردن راهحل مناسب با توجه به وضعیت موجود است. به طور مشخص سطوح متفاوتی از این احساس وجود دارد و فاکتورهای بسیار میتوانند باعث بروز این تجربه شوند.
اگر شما خود را در این موقعیت میبینید، مهم است که به مدیر خود نگویید «من از شغلم متنفر هستم.». گزینهی مناسبتر پیدا کردن شیوهای حرفهای برای بیان احساسات و حل کردن این مشکل است. در بعضی موارد شاید بهترین انتخاب یافتن فرصتی مناسبتر باشد.
البته در برخی دیگر این احساس تنها مقطعی است و به دلیل یکسری دشواریها و چالشها در ما پدید میآید. بنابراین فهم این موضوع به ما کم میکند تا با بهترین ابزار با نارضایتی شغلی مواجه شویم. در این مقاله، به گامهای مؤثری که میتواند از این نارضایتی و استرسها بکاهد، اشاره میشود. در نهایت شما متوجه میشوید چه زمانی باید به دنبال یک شغل دیگر باشید.
سطوح مختلف نارضایتی شغلی
چگونه با نارضایتی شغلی مواجه شویم؟ اگر فعالیتی برای شما مناسب نیست، میتوانید بهدنبال یک شغل جدید باشید. اما آیا این تصمیم درستی است؟ پاسخ به این پرسش بستگی به سطح احساس نارضایتی شما دارد. با درنظر گرفتن این سطح، ممکن است که شما از عهدهی حل این مشکل برآیید. از طرف دیگر، اگر حتی موفق به حل نارضایتی نشوید، اندیشیدن دربارهی منبع و درجهی مشکلات در یافتن فرصت شغلی جدید به شما کمک شایانی میکند.
به موضوعات زیر فکر کنید و موقعیت خود را براساس آنها ارزیابی کنید. البته توجه کنید زمانی که درگیر نارضایتی شغلی میشوید، ممکن است به تدریج سطحهای مختلف این طبقهبندی را تجربه کنید. وضعیت و سطوح مختلف نارضایتی شغلی شما به هر گونهای که باشد در نظر گرفتن دو مورد زیر ضروری و مهم است.
1 – بیان صحیح نارضایتی شغلی
وقتی که میخواهید دربارهی مشکلات محل کار با کسی سخن بگویید، باید بسیار دقت کنید. البته که گلایه کردن و بیان ناراحتی مسئلهی است که برای سلامت روان اهمیت دارد اما مخاطب خود را باید هوشمندانه انتخاب کرد. خانواده و دوستانی که در محل کار شما فعالیتی ندارند، اغلب گزینههای مناسبی هستند. از اشتراک نارضایتی و گلایههای خود در فضای مجازی جداً خودداری کنید. همکاران حاضر و آیندهی شما ممکن است که این مطالب را ببینند.
2 – حرفهای بودن
حرفه ای بودن در کار، در نگهداشتن رابطهی خوب با کارکنان و همکاران بسیار اهمیت دارد. اگر میخواهید فرصت دیگری در همان شرکت داشته باشید و یا برای موقعیت جدید خود نیازمند وجهه و تصویر خوبی از خود هستید، روی این روابط مناسب حساب کنید.
سطح اول: « شغل مشکلی نیست.»
شغلی مشکلی نیست. اولین سطح در حوزه (چگونه با نارضایتی شغلی مواجه شویم؟) اگر شما در این سطح قرار دارید که شغل مشکلی برای شما نیست. احتمالاً شما کمی انگیزهی خود را از دست دادهاید. در این گونه موارد شما میتواند به توصیههای زیر توجه کنید تا شغل خود را رضایتبخش بیابید و از انجام آن خشنود باشید.
1 – نوشتن اهداف خود
فکر کنید که پنج سال آینده میخواهید کجا بایستید. آیا موقعیت و نقش حال حاضر شما در رسیدن به این هدف به شما کمک میکند؟ اگر پاسخ شما منفی است، چگونه میتوانید با مدیر خود فعالیت کنید که بار کاری شما رضایتبخشتر باشد؟
2 – توجه ویژه به وظایفی که دوست دارید
گاهی هنگام انجام وظیفهای خاص در محل کار متوجه گذر زمان نمیشوید. تا به حال این مسئله را تجربه کردید؟ فراهم کردن موقعیتی برای مشارکت بیشتر در چنین پروژهها و مسئولیتهایی که به آنها علاقه دارید، میتواند مجموع تجربههای شما در محل کار را بهبود دهد.
3 – صحبت با افراد در موقعیتی که علاقه دارید
آیا بخش یا موقعیت دیگری در شرکت وجود دارد که شما به آن علاقه داشته باشید؟ اگر فرصتی برای کار روی پروژههای دیگر در این بخشها مهیا بود، حتماً اقدام کنید. حتی اگر در حال حاضر این امکان فراهم نشد، میتوانید روابط خود را با تیمها و افراد این قسمتها توسعه دهید. این روابط حقیقتاً ارزشمند هستند تا زمانی در آینده بتوانید بیشتر با آنها همکاری کنید.
سطح دوم: «حس میکنم که نسبتاً از کارم ناراضی هستم.»
در این سطح، احساس ناراحتی شما ممکن است تا هفتهها و یا حتی چندین ماه ادامه پیدا کند. در این موقعیت، نوشتن لیست افراد، وظایف، فرآیندها یا فاکتورهای سیستمی-فرهنگی که کار شما را پراسترس یا آزاردهنده میکند، راهگشا است. زمانی که شما این عوامل را بشناسید، احتمال دارد که بتوانید خودتان برای حل آنها اقدام کنید.
شما میتوانید با کمک لیست و شناخت خود برای بهبود موضوعات متفاوت پیشنهاداتی ارائه دهید. برای مثال اگر مشکل شما سوالات مکرر سایر همکاران از شما است، میتوان با یک برنامهی آموزشی، توانمندی آنها را در حوزههای فعالیتشان بالا برد. به عنوان قدم بعدی، میتوانید به مدیر بالا دستی خود پیشنهاد کنید؛ اگر فرصت این آموزش به شما داده شود، بهرهوری هم بالاتر خواهد رفت. با این شیوه، شما حتی ممکن است که تغییر مثبتی را برای تیم خود و یا حتی شرکت به صورت کلی ایجاد کنید.
به این دلیل که احتمالاً سایر همکاران شما هم از این موضوع رنج میبرند و آنها هم بهدنبال حل این دغدغه هستند. از سوی دیگر، پیدا کردن مشکلات و ارائهی راهحل مناسب، از دید کارفرمایان جزء ویژگیهای کارکنان باارزش است. به هنگام بهروزرسانی رزومهی خود و درخواست برای فرصتهای جدید کاری این مطالب دستاوردهای ارزشمندی به حساب میآیند. داستانهایی که محصول تلاش شما در این مسیر است، بهترین پاسخ برای برخی از پرسشهای متداول مصاحبههای کاری است.
سطح سوم: « وقتی کار میکنم ناراحت هستم.»
زمانی که شما مشکلی را که موجب ناراحتی شما شده کاملاً بشناسید، مناسبترین راه صحبت کردن با مسئول بالادستی خود است. بنابراین اولین قدم شناخت این مسئلهی حیاتی است. در بسیاری از شرکتها و سازمانها، مدیران نیازمند و خواهان مطلع شدن از مسائل و دغدغههایی که شما تجربه میکنید، هستند. شاید آنها راهحلهایی را بشناسند که هنوز به ذهن شما خطور نکرده باشد. سایر اعضای تیم آنها ممکن است که تجربهی احساس مشابهی داشته باشند و شنیدن انتقادات شما به آنها در یافتن مسئلهای بزرگتر کمک میکند.
اگر در کشف مسئلهای که آزاردهنده است با مشکلی مواجه شدید، از خودتان سوالات زیر را بپرسید:
1- آیا وظایفی در کار شما وجود دارند، که شما آنها را به دلیل بیفایده و غیر مولد بودن دوست ندارید؟
2- آیا همکاری دارید که سبب آزردگی خاطر شما شود یا شما را ناراحت کند؟
3- آیا موردی در فرهنگ و سیستم شرکتی که فعالیت میکنید وجود دارد، که با آن مخالف باشید؟
4- آیا مدیر از شما و سایر تیم کاری حمایت کافی میکند؟
5- آیا وظیفه و کاری وجود دارد که از آن شناخت کافی نداشته باشید؟
شما همچنین باید به عوامل خارج از حوزهی کار که میتوانند نارضایتی شما را برانگیزند، نیز بیاندیشید. در این موارد شما حقیقتاً از انجام کار و وظایف شغلی خود لذت میبرید اما جایی خارج از این محیط استرس یا ناراحتی را تجربه میکنید. اگر برای نخستین بار حضور در یک محیط کار را تجربه میکنید و دچار نارضایتی شغلی شدید، حتماً دربارهی راهکارهای مؤثر برای مقابله با استرس تحقیق کنید.
قطعاً این نارضایتیها و آزردگیها، برای هر کسی ناخوشایند خواهد بود. اما فکر کردن و تحلیل ریشهی این مشکلات سبب رشد فرد میشود؛ که این خود در مجموع موجب رضایت خواهد شد. علاوه براین، شناخت دلایل ناراحتی، به شما در انتخاب و عدم ورود به محیطهای پر استرس کمک میکند.
سطح چهارم: «از شغلم متنفر هستم.»
از شغلم متنفر هستم. اگر احساس نارضایتی حتی بعد از این بررسیها و تأمل دربارهی خود ادامه یافت، شاید زمان آن رسیده است که به دنبال فرصتی که برای شما مناسبتر هست باشید. وقتی تصمیم قطعی دربارهی این موضوع گرفتید حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید.
1 – اهداف خود را بنویسید.
قبل از این که به دنبال فرصتهای شغلی جدید بروید، حتماً اهداف خود را یادداشت کنید تا چارچوب مشخصی به جستجوی خود بدهید.
2 – موارد ناراحتکننده در نقش و شغلی فعلی خود را بنویسید.
زمانی را برای بررسی دلایلی که شما را وادار به انتخاب موقعیتهای جدید کرد صرف کنید. توجه به این تجربهها برای مسیر تازهی شما بسیار راهگشا خواهد بود.
3 – رزومهی خود را بهروزرسانی کنید.
موفقیتهای اخیرتان را به رزومهی خود اضافه کنید. ممکن است که اولویتبندی اطلاعات شما بر اساس موقعیتی که به دنبال آن هستید، نیاز به تغییر داشته باشد.
4 – فرصتهای شغلی درون سازمان یا شرکت خود را بررسی کنید.
اگر مدیر خود را میپسندید اما از پست فعلی خود راضی نیستید، جستجو در بین شغلهای سایر بخشهای سازمان میتواند آغاز خوبی باشد.
اما اگر نارضایتی شما به شرکت به عنوان یک کل (رهبری، فرهنگ سازمانی، …) مربوط میشود، بهتر است که از این پیشنهاد رد شوید.
برای مشاهده مقاله چگونه شانس استخدام خود را افزایش دهیم؟
بر روی لینک کلیک کنید.