چگونه شانس استخدام خود را افزایش دهیم؟

چگونه شانس استخدام خود را افزایش دهیم؟

 

شانس استخدام خود را افزایش دهیم. اغلب فرآیند پذیرش داوطلبان در موقعیت و شغل مورد نظر، چالش‌برانگیز است. زمانی که به‌دنبال استخدام در شغل رویایی خود هستید، از خود می‌پرسید که رزومه و درخواست کار شما لابه‌لای بقیه‌ی ورقه‌ها دیده می‌شود یا نه. البته دریافت نکردن خبر از سوی کارفرما هم ناراحت‌کننده است و شاید بدشانسی را بهانه کنیم.


باید توجه داشت که در آن سوی ماجرا هم افرادی حقیقی در حال فعالیت هستند. آن‌ها اغلب تعداد زیادی از برگه‌های درخواست کار را روزانه مرتب می‌کنند و امیدوار هستند با درنظر گرفتن فاکتورهایی تعداد داوطلبان را محدود کنند. در واقع آن‌ها می‌خواهند با کمک این محدود کردن بهترین و مناسب‌ترین فرد را برای موقعیت مد نظر برگزینند. وقتی شغلی که مایلید برایش درخواست دهید را یافتید، یکی از اهداف اصلی به عنوان داوطلب این است که تلاش کنید با شفافیت شایستگی خود را برای آن موقعیت ثابت کنید. پس بایستی عواملی که شانس استخدام شما را افزایش می‌دهند شناخت کافی پیدا کنید.

به بیان دیگر، برای استخدام شدن باید مناسب‌ترین اثرگذاری را در مصاحبه داشته باشید. فاکتورهای ریز و درشت زیادی مانند پوشیدن لباس مناسب و زبان بدن تأثیر به‌سزایی در آینده‌ی شغلی شما دارد. در این مقاله بر اساس بررسی ویژگی‌های افراد استخدام شده، درباره‌ی عواملی که موجب افزایش احتمال انتخاب آن‌ها شده بحث می‌کنیم.

 

عوامل افزایش استخدام


1- پوشش مناسب

یک ظاهر بی‌عیب و نقص اعتماد به نفس هر جویای کاری را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، ظاهر شما اولین چیزی است مصاحبه‌کننده با آن مواجه می‌شود، بنابراین انتخاب پوشش مناسب برای موقعیت موردنظر ضروری است. پیش از روز مصاحبه درباره‌ی لباس خود فکر کنید و آن را تمیز و مرتب به تن کنید.


2- موقعیت‌های شغلی را انتخاب کنید.

شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در انتخاب شغل انجام دهید، ارزیابی آن است. وقتی فرصت شغلی موردعلاقه‌ را یافتید، از خود بپرسید که آیا برای آن شایسته هستید. به این فکر کنید که آیا این همان فعالیتی است که می‌خواهید انجام دهید. وقتی به دنبال کار هستید، فکر می‌کنید اگر برای موقعیت‌های شغلی بیشتری فرم پر کنید شانس خود را در استخدام افزایش می‌دهید، درحالی که واقعیت چیز دیگری است.

 

چگونه شانس استخدام خود را افزایش دهیم؟

پیشنهاد ما این است که برای هر شغلی درخواست ندهید بلکه به دنبال موقعیتی باشید که با تجربه‌ی حرفه‌ای شما هماهنگ است.

در این صورت کارفرمایان عکس‌العمل‌های بهتری نشان می‌دهند.

 

3- درباره‌ی شرکت و مسئولیت خود تحقیق کنید.


تعداد فرم‌های کاری که برای استخدام پر می‌کنید مهم نیستند. به جای توجه به کمیت، باید انرژی خود را برای بررسی دقیق هر شغل صرف کنید، در نتیجه کیفیت این درخواست کار بهبود میابد و شانس شما برای انتخاب افزایش میابد. برای این منظور حتماً به موارد زیر توجه کنید.


1- شرح وظایف و مسئولیت خود را از آغاز تا پایان با دقت مطالعه کنید.

2- فاکتورهایی که این موقعیت را برای شما جذاب می‌کنند، کامل بشناسید.

3- با توجه به شناخت از مهارت‌ها و تجربه‌های خویش، توانایی خود را در انجام این مسئولیت ارزیابی کنید.

4- درباره‌ی فرهنگ سازمانی محیط کار خود مطلع باشید.

همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند که مصاحبه‌ای تعاملی و مؤثر را پشت سر بگذارید.


4- جستجوی شغلی خود را منظم نگه دارید.


موفق‌ترین افراد جویای کار کسانی هستند با انضباط به‌دنبال فرصت‌های شغلی جدید هستند. این همان راهی است که برای موفقیت در یک امتحان دشوار یا انجام تکلیفی سخت انتخاب می‌کنیم. کافی است که به میزان کافی برای این نظم وقت بگذارید و قدم به قدم با آن پیش بروید.
یکی از راحت‌ترین شیوه‌ها برای انضباط، استفاده از سایت‌های کاریابی است. این سایت‌ها با ایجاد ارتباطی اگاهانه بین کارکنان و کارفرمایان کمک زیادی به این ‌ایجاد این نظم می‌کنند


 اگر در حوزه‌ی طراحی و تولید پوشاک فعالیت می‌کنید با به دنبال شغل مورد نظر خود در این زمینه هستید.
حتما به مداجاب سر بزنید.


5- به سوالات عمیق در مصاحبه فکر کنید.

برای این‌که علاقه‌ و دانش خود را در موقعیت مورد نظر نشان دهید، سوالاتی را از مصاحبه‌کننده بپرسید. توجه کنید که سوالاتی که یافتن پاسخ آن‌ها ساده است را نپرسید. برای مثال سوالی که پاسخ آن در سایت شرکت قرار دارد، سوال مناسبی نیست.


6- به موقع حاضر شوید.

هر چند که همه می‌دانیم باید از تاخیر پرهیز کرد، این مسئله هنوز شکایت و گله‌مندی مشترک مصاحبه‌کننده‌ها است. مهم است که بدانید شرکت کجا واقع شده است، چگونه باید به آن‌جا بروید، کجا پارک کنید یا از چه وسیله‌ی نقلیه‌ای استفاده کنید. اگر به هر دلیلی تاخیر داشتید، شخصیت خود را نشان دهید و برای احترام با یک تماس تلفنی موضوع را به شرکت اطلاع دهید.

 

7- مصاحبه‌کننده‌ی خود را بشناسید.

سعی کنید زودتر از موعد اسم مصاحبه‌کننده یا کارفرما را پیدا کنید و درباره‌ی حوزه‌ی تخصصی آن‌ها تحقیق کنید. برای اینکه تاثیرگذار عمل کنید در زمان مصاحبه نام پرسشگر را به کار ببرید. برای مثال اگر می‌خواهید در یک واحد تولیدی پوشاک فعالیت کنید، نام کارفرما را از معرف یا سایت تولیدی بیابید و نسبت به تخصص مجموعه و کارفرما اطلاعات کافی داشته باشید. در زمان پاسخ دادن از نام فرد استفاده کنید. به‌خاطر سپردن نام‌ها در محیط کار کمی دشوار است اما تأثیر آن بسیار بلند مدت خواهد بود.

 


8- لبخند بزنید و مودب باشید.


براساس گزارش مدیران استخدام، درصد قابل‌توجهی از افراد جویای کار در برقراری ارتباط چشمی ناموفق عمل می‌کنند. نداشتن ارتباط چشمی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بی‌توجهی فرد باشد که از احترام و ادب دور است. علاوه براین نزدیک به 40 درصد متقاضیان کار نمی‌توانند لبخند بزنند. براساس گزارش‌های روانشناسی، زبان غیرکلامی (زبان بدن) از سخنی که گفته می‌شود، اهمیت بیشتری دارد و لبخند زدن بسیار راه‌گشا است. برای این‌که در طول مصاحبه خود نزدیک و مشتاق باشید، زبان بدن مانند دست دادن، لبخند زدن، داشتن ارتباط چشمی را فراموش نکنید.

 

9- به کارها و حرف‌های خود در زمان انتظار توجه کنید.


اگر مجبورید که زمانی را در محیط کار آینده‌ی خود برای مصاحبه منتظر باشید، به رفتار و سخن خود توجه داشته باشید. در حقیقت شما نمی‌دانید که چه کسی در این زمان رفتار شما را زیر نظر دارد. درآوردن تلفن همراه و سرگرم کردن خود با آن ایده‌ی خوبی نیست ولی اغلب داوطلبان این گزینه را انتخاب می‌کنند. کارفرما از این رفتار شما برداشت مناسبی نمی‌کند. او می‌اندیشد که شما نسبت به موقعیت کاری جدی نیستید یا از اعتماد به نفس بیش از حدی برخوردارید.

مشاوران شغلی به جای این راه توصیه‌ی دیگری به داوطلبان دارند. به مهارت‌های مهمی که می‌خواهید منتقل کنید بیندیشید و تجاربی را با خود مرور کنید که استعدادهای شغلی شما را نشان می‌دهند. البته که باید این مطالب را پیش از مصاحبه آماده و تکرار کرده باشید اما تکرار آن‌ها باعث می‌شود که نکته‌ای جا نماند. به‌خاطر داشته باشید با منشی یا هر فرد دیگری که در زمان انتظار مواجه می‌شوید به مهربانی رفتار کنید. روابط عمومی ضعیف می‌تواند به قیمت از دست رفتن کار رویایی شما تمام شود.


10- به تن صدای خود توجه کنید.


در زمان مصاحبه باصدای قوی صحبت کنید. از آواهایی که در میان کلام استفاده می‌شود به‌شدت پرهیز کنید. در پاسخ‌های خود قاطع باشید و از بلند کردن صدای خود به صورت سوالی برحذر باشید.


11- به نحوی مثبت درباره‌ی دلیل تغییر شغلی خود توضیح دهید.


اگر فردی دارای تجربه باشید، به احتمال زیاد یکی از سوالات مربوط به علت ترک محل کار پیشین شما خواهد بود. بنابراین آماده بودن برای پاسخ مناسب به این سوال مسئله‌ای با اهمیت است، حتی اگر از کار پیشین خود متنفر باشید. مشاوران شغلی توصیه می‌کنند که انگیزه‌ی ترک کار شما هرچه که بوده، آن را پشت در اتاق مصاحبه بگذارید و وارد شوید.


از صحبت درباره‌ی مشکلات سازمانی، مدیر وحشتناک، يا آینده‌ی مبهم خود در مسئولیت قبلی جداً بپرهیزید. دلیل را ساده و مثبت شرح دهید. اگر دلیل واقعی شما درآمد بیشتر است، لازم است که بدانید کارفرمایان اغلب مایل هستند درباره‌ی علاقه‌ی شما به موقعیت بشنوند تا این‌که مسئله‌ی مالی مطرح شود. توضیح دهید که موقعیت پیشین فرصتی را برای رشد آینده‌ی شما فراهم نمی‌کرد. این پاسخ پیام‌های مثبتی مانند آماده بودن شما برای رویارویی با چالش‌های جدید و البته درآمدی که با آن همراه است، را به کارفرما متنقل می‌کند. هر کاری که می‌کنید از کارفرما، همکاران یا وظایف خود گلایه نکنید.

از طریق لینک زیر می‌توانید آگهی‌های شغلی فعال در سایت مداجاب را ببینید:

فرصتهای شغلی فعال →

 

12- ثابت کنید که برای فرهنگ سازمانی شرکت، مناسب‌ترین هستید.


کارفرمایان به‌دنبال یافتن فردی هستند که با تیم خود همراه باشد و هدفی مشترک را دنبال کنند. برای نشان دادن این موضوع با بیان سوالاتی عمیق، نشان دهید که برای فرهنگ سازمانی شرکت مناسب‌ترین فرد هستید. با نشان دادن اشتیاق و علاقه اطمینان حاصل کنید که مصاحبه‌کننده این مسئله را می‌داند.

 

چگونه شانس استخدام خود را افزایش دهیم؟

رعایت موارد بالا شانس شما را در استخدام در شغل رویاییتان افزایش می‌دهد.

بسته به شرکت و اولویت‌های آن هریک از این عوامل اهمیت متفاوتی می‌توانند داشته باشند.


شما در آخرین مصاحبه‌ی کاری خود کدام یک از موارد را رعایت کردید؟

 

ارسال دیدگاه