آداب معاشرت در محیط کار
آداب معاشرت در محیط کار. معاشرت با دیگران، زمینهساز ارتباطات اجتماعی و پرکردن خلعهای عاطفی است و ما در ارتباطات بهدنبال رشد و زندگی هستیم. آداب معاشرت در محیط کار به مجموعهای از رفتارهای اجتماعی در محل کار گفته میشود که طیف گستردهای از جنبهها را در میان همکاران، شرکای کسبوکار و مشتریان پوشش میدهد.
در این باره هیچ استانداردهای رفتاری جهانی برای محیط کار در نظر گرفته نشده است و همه چیز به قوانین و آداب محلی که در آنجا مشغول به کار هستید، بستگی دارد. اما میتوان برخی از رفتارها را در میان تمامی محیطهای کاری مشترک دانست که در ادامه به بیان برخی از این آداب خواهیم پرداخت؛
1- اصول انسانیت را رعایت کنید:
اصول انسانیت. برای داشتن یک رفتار مناسب، تنها باید اصول اخلاقی و انسانی را رعایت کنیم؛ فرقی نمیکند شما در کجای دنیا، در میان کدام انسانها و در چه جمعی باشید. اگر بهدنبال روابط سالم هستید، تنها باید مرزهای انسانیت را بشناسید و در چارچوب و قوانین بشر عمل کنید. در نگاه، کلام و رفتار خود عفت داشته باشید، شئون انسانی را رعایت کرده و اصالت ادب خود را به دیگران ثابت نمائید. به یاد داشته باشید که ادب، شرط اول در گفتار است.
2- آراسته باشید:
در محیطهای کاری مدرن، ظاهر اغلب با عملکرد ترکیب میشود و نقش بسیار مهمی در موفقیت کسبوکار دارد. لباسهایی مرتب، با رنگ و اندازه مناسب بپوشید تا آراسته باشید. برای مثال رنگهای خاکستری، طوسی، آبی، سرمهای و مشکی از رنگهای رایج در لباسهای کار میباشند. پوشیدن لباسی در اندازههای مناسب، به راحتی شما نیز در محیط کار کمک میکند. همچنین از لوازم جانبی بیش از حد استفاده نکنید.
3- به دیگران احترام بگذارید:
همه افراد با هر دیدگاه مذهبی، اعتقادی و سیاسی دارای حرمت و احترام میباشند. اعلام موافقت با آنان ضروری نیست اما حفظ احترامشان الزامی است. در محیط کار قبل از صحبت با دیگران فکر کنید و عواقب را بسنجید، توهینآمیز و با طعنه صحبت نکنید، سخنان دیگران را به دل نگیرید و برداشت شخصی نداشته باشید و عذرخواهی در مواقع لازم را فراموش نکنید. یادتان باشد هر آنچه که برای خود میخواهید، برای دیگران نیز بخواهید.
در ضمن احترام و محبت به افرادی که به تازگی با شما همکار شدهاند، بسیار حائز اهمیت است. در ابتدا خود و وظیفهتان را معرفی نمائید و به آنها کمک کنید تا بتوانید روابطی دوستانه داشته باشید. همچنین یکی از موارد حائز اهمیت آن است که؛ درباره جنسیت افراد بحث نکنید و یا جنسیت خانمها را جز در مواردی که مقدم هستند، به رخ نکشید.
4- صحبت دیگران را قطع نکنید:
به اشتراکگذاری فضای کار با دیگران به این معنی است که شما به ناچار درگیر مکالمات یکدیگر خواهید شد و این موضوع در ساختارهای اداری باز، یعنی در مکانهایی که چند کارمند با هم کار میکنند، شایعتر است. با برنامهریزی و زمانبندی مکالمات، در کار یکدیگر اختلال ایجاد نکنید و صحبت دیگران را قطع نکنید. در این صورت میتوانید مابین مکالمات یکدیگر، به بیان پرسشهای کاری بپردازید.
5- در جلسات کاری فعال باشید:
هنگامی در محل کار شما جلسهای مقرر میگردد، سعی کنید به موقع در جلسات کاری حاضر شوید، تلفن همراه خود را بیصدا نمائید، در بحثها شرکت کنید و از قطع کردن سخنان دیگران بپرهیزید. این امر نشانه آن است که شما به همکاران و کارفرمای خود احترام میگذارید و آنان میتوانند روی شما حساب کنند.
6- حریم شخصیتان را حفظ کنید:
با حفظ حریم خصوصی خود و دخالت نکردن در زندگی شخصی دیگران، با همکاران و کارفرما فاصله امن ایجاد نمائید. فاصله امن، فاصلهای است که باعث میشود شما درگیر مسائل اخلاقی با دیگران نشوید. بهخاطر داشته باشید که در محیط کار، اولویت همکاری است و نه دوستی. هرچقدر از زندگی خصوصی دیگران کمتر بدانید به نفعتان است.
البته بیان این موضوع دلیلی بر آن نمیشود که نسبت به همکاران خود بیاحساس باشید، بلکه احترام به حریم شخصی دیگران، شما را در مرزهای اخلاقی حفظ مینماید. در ضمن درباره مشکلات خصوصی افراد با دیگر همکاران صحبت نکرده و راز نگهدار باشید؛ چرا که ممکن است موضوعی کم اهمیت به شایعهای بزرگ تبدیل شود.
7- پاسخگو باشید:
اگر مرتکب خطایی شدید، اشتباه خود را بر عهده بگیرید و پاسخگو باشید. پذیرفتن خطای شخصی نشانه شخصیت والای شما است. قبل از انجام کاری، نهایت دقت و ظرافت را به کار بگیرید. اما در صورت بروز مشکل از زیر آن شانه خالی نکرده و به گردن دیگران نیندازید. چرا که این کار بین شما و همکارانتان دلخوری به وجود میآورد.
8- حفظ آداب کار مجازی:
امروزه جلسات مجازی به بخشی از روال کاری روزانه ما تبدیل شده است. سعی کنید در جلسات آنلاین آراسته باشید، به نوبت صحبت کنید، از زبان بدن استفاده کنید، به دوربین بیتوجه نباشید و تماس چشمی مناسب برقرار کنید. هنگامی که صحبت نمیکنید میکروفن خود را قطع نمائید، در محیط و اتاقی شلخته نباشید و پسزمینهای مناسب انتخاب کنید. همه پاسخها را با ایمیل ارسال نکنید؛ و در ضمن در متنها و ایمیلها از ایموجی استفاده نکنید.