نحوه انجام یک عکاسی مد موفق
نحوه انجام یک عکاسی مد موفق در صنعت مد، روز هیجان انگیزی برای هر صاحب حرفه یا برند است. با این حال، یک عکسبرداری میتواند کار سختی باشد، و آمادهسازی همه چیز از هنرمندان آرایش گرفته تا مودبردها، به خصوص اگر زمان محدود باشد، چالش برانگیز است. شما بایستی با اعتماد به نفس کار را آغاز کنید و مانند یک آماتور وحشت زده دیده نشوید، در حالی که دیگران به نظر آرام هستند.
طبیعتاً، شما نمیخواهید آماتور دیده شوید، و ممکن است نخواهید از همکاران باتجربه خود کمک بخواهید. خوشبختانه، ما آماده هستیم تا به شما اصول کار را آموزش دهیم تا دیگر احساس نگرانی نکنید. درعوض، شما میتوانید در روز بزرگ عکاسی با اعتماد به نفس قدم بزنید، با اطمینان کنترل امور را بدست بگیرید و از همه مهمتر، با مجموعهای از تصاویر که برند شما را به بهترین شکل نشان میدهد، آنجا را ترک کنید.
چگونه می توان برای یک عکاسی مد موفق برنامه ریزی کرد؟
مهمترین جنبه یک عکسبرداری موفق، برنامهریزی است؛ خواه در حال عکاسی از محصول، عکسگرفتن از لباس یا عکاسی از مناسبتهای دیگر باشید. عکاسی مد نیز از این قضیه مستثنا نیست و روند تنظیم صحیح صحنه، دوربین و غیره برای حصول اطمینان از گرفتن عکسهای مناسب و مورد نیاز حیاتی است. راهاندازی تیم مناسب، دریافت مجوزهای لازم، کار با مدلها و غیره، کارهایی است که شما بایستی پیش از موعد عکسبرداری انجام دهید و در آخر به طور مستقیم در کیفیت عکسهایی که می گیرید تاثیر خواهند گذاشت. در حالی که هر عکسبرداری متفاوت است، در اینجا برخی از جنبه های اصلی که در برنامهریزی یک عکسبرداری موفق وجود داشته و ضروری است. مانند انجام تحقیقات، تهیه لیست عکس و… را بیان میکنیم.
1 – تحقیقات خود را انجام دهید.
در ابتدا، شما از جامع بودن و قابل اجرا بودن برنامهریزی برای عکاسی اطمینان حاصل کنید. شما صاحب امتیاز این فوتوشوت بوده و در صورت عدم روشن شدن برنامهریزی برای شما توصیه میشود که برای جزئیات بیشتر تحقیق کنید. اگر همکارانی دارید که قبلاً از این نوع عکاسی را انجام دادهاند ، از آنها راهنمایی بخواهید و از این که بخواهید کاتالوگها را نگاه کرده و یا کمی تحقیقات آنلاین انجام دهید، نترسید.
2 – یک لیست عکس ایجاد کنید.
لیست عکس سندی است که شما ایجاد میکنید تا کمک بزرگی به بودجه و برنامهریزی کند. غالباً مواردی که در لیست عکس قرار داده میشود شامل عکسهایی که انتظار دارید تهیه شوند و تعداد لباس استفاده شده در عکاسی است. همچنین این لیست بایستی دارای فهرست لوازم مورد نیاز و محل تهیه این لوازم است. به طور کل لیست عکسبرداری شامل تمامی جزئیات مورد نیاز برای عکاسی است. لیست عکس شما همچنین شامل جنبههایی مانند جزئیات حالتهای صورت، زاویه نورپردازی و موارد دیگر نیز است.
شروع کار با برنامهریزی مناسب، شانس موفقیت را بالا میبرد. لیست عکس سندی است که شما میتوانید با تیم خود، عکاس، تیم آرایش و مو، مدلها و هر کس دیگری که بخشی از کار است، به اشتراک بگذارید.
3 – چه کسی در روز عکاسی حضور خواهد داشت؟
اگر هرکسی نقش خود را درک کند. شانس موفقیت در عکاسی بیشتر خواهد بود. گاهی اوقات به دلیل محدودیتهای موجود در بودجه، ممکن است هر شخص دارای چندین وظیفه و کار باشد. (خود شما نیز شامل آن هستید.) تیم شما باید از افراد قابل اعتماد و سختکوشی ساخته شود. بنابراین از پرسش در مورد تجربه و اعتبار تیم خود نترسید.
4- تصاویری که قرار است مورد استفاده قرار گیرند چگونه دستهبندی شوند؟
شرکتهای پوشاک برای اهداف متفاوتی از جمله کاتالوگ، وبسایت، پستهای رسانه اجتماعی و سایر اهداف بازاریابی به تصاویر مد با کیفیت مناسب نیاز خواهند داشت. انتظار میرود در پایان روز تعداد تصاویر مورد نیاز و میزان بودجه آن به صورت کاملاً روشن قابل ارائه باشد.
5 – لیست تماس
لیست مهم دیگری که باید تهیه کنید، فهرست یا لیست تماس است. انجام این کار به آسانی امکانپذیر است. تمپیلتهای آنلاین بسیار زیاد است، و این تمپلیتها به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری را که ممکن است را در لیست لحاظ کنید و از مواردی که ممکن است نادیده گرفته شوند، اجتناب کنید. نسخه نهایی فهرست تماس شما برای هر شخص در تیم عکاسی ارسال میشود و شامل زمان عکاسی، زمان ورود، اطلاعات پارکینگ، لیستی از امکانات و برنامه روزانه است.
همچنین جزئیات لباسهای برند را تعیین کرده و صحنه مورد نیاز برای هر عکسبرداری را توضیح میدهد. ممکن است عکاسی عقب افتاده و یا متوقف شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار با همه تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید تا همه سر وقت در محل حضور داشته باشند. هنگامی که فهرست تماس به پایان رسیده را ارسال میکنید، از هر یک از طرفین از دریافت آن اطمینان حاصل نمایید.
ایدهها، نکات و ترفندهایی برای یک عکاسی فشن بهتر
در حالی که برای روز عکاسی آماده میشوید، چند مرحله مختلف وجود دارد که می توانید برای سهولت کار در روز موعد، انجام دهید. در اینجا به چند نکته مفید اشاره میکنیم که باعث میشود عکاسی مد شما نتیجه عالی داشته باشد.
1 – به دنبال الهام باشید.
قبل از اینکه مکانی را انتخاب کنید، قوانین تجارت را بیاموزید. برندهای بزرگ مد با تهیه عکس در صحنه پردازیهای نمادین، صاحب سبک و نام شدهاند. مکانی که شما برای عکاسی از محصولات خود انتخاب میکنید، در نتیجه بر درک مشتری از برند شما تاثیر میگذارد. یک کاتالوگ پوشاک انتخاب کرده، در اینترنت جستجو کرده و یا مجلات مد و پوشاک را نگاه کنید. سعی کنید صحنههای عکسبرداری را درک کرده و از مکانها و نوع عکاسی آنها الهام بگیرید. با نگاه به نگرش زیباییشناسانه برندهای دیگر، از حس و پیامی که میخواهید عکسهای شما منتقل کنند، درک بهتری پیدا خواهید کنید. در حالی که این کار را انجام میدهید. ممکن است با نام برخی از عکاسان برجسته مد در شهر خود نیز روبرو شوید.
2 – استعدادیابی
اختصاص دادن زمان برای یافتن استعدادی که کاملاً متناسب با نیازهای شما باشد، در طولانی مدت نتیجه خوبی خواهد داد. برای شروع، ممکن است بخواهید پلتفرمهایی مانند اینستاگرام را بررسی کنید. مدلها در ایران بیشتر برای نشان دادن تجربه و کارهای گذشته خود از اینستاگرام استفاده میکنند. رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند ابزاری عالی برای یافتن آرایشگر، عکاس یا هر نوع دیگری از متخصصان باشند که برای کمک به عکاسی بدون دردسر به کمک آنها نیاز خواهید داشت. در روند یافتن این متخصصان ، قدرت گوگل و سایر موتورهای جستجو را نیز فراموش نکنید.
3 – مودبرد تهیه کنید.
در گذشته مودبرد خلقی به طور سنتی با چسباندن عکسها روی تختهها انجام میشد. اما ساخت آنها هم اکنون روی دستگاه های الکترونیکی روز به روز بیشتر میشود. مودبرد بایستی احساسی کلی را که میخواهید با عکسبرداری ایجاد کنید. اعم از استایل بوهمی شیک یا سفید فرشتهای را به تصویر بکشد. مودبرد شما باید اساساً از یک جریان آگاهی تشکیل شده باشد که تمام عناصری را که میخواهید در روز عکاسی ثبت کنید به تصویر بکشد.
این ممکن است شامل سایر تصاویر مد، تصاویر حیوانات، نقاشی منظره یا حتی فقط سایههایی از رنگ باشد که میخواهید ترکیب کنید. بخشی از استعدادهای طراحان لباس خوب توجه به جزئیات ست که با استفاده از یک مودبرد جذاب میتوان این استعداد را به نمایش گذاشت.
4 – از دفتر ثبت وقایع روزانه استفاده کنید.
با گذراندن مراحل طراحی و استعدادیابی، تنظیم یک دفترچه وقایع روزانه برای شما مفید خواهد بود. این دفتر را در هر کجا که میروید برای یادداشتبرداری ایدهها با خود همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید که معمولاً میتوانید از برنامههایی در تلفن هوشمند خود نیز استفاده کنید که عملکردهای مشابه دفترچه فیزیکی را ارائه میدهند.
5 – یک صفحه داستان مفصل تهیه کنید.
مثل یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی، عکاسی نیز از یک روند کلی پیروی میکند و تنظیم یک صفحه داستان ممکن است بهترین راه برای حصول اطمینان از اینکه روز بزرگ شما دقیقاً همانطور که برنامهریزی کردهاید به پایان میرسد. صفحه داستان (Storyboard) شامل تمام مشخصات مختلف مربوط به فیلمبرداری شما خواهد بود. تعیین کنید که هر مدل چه میزان زمانی برای تغییر لباس یا درست کردن مو و آرایش خود به آن نیاز دارد و ترتیب هر عکس را برنامهریزی کنید. بر خلاف فهرست تماس، که به همه افرادی که در این پروژه کار میکنند توزیع میشود، احتمالاً در نهایت صفحه داستان را برای خودتان نگه میدارید.
حتماً یک برنامه پشتیبان تهیه کنید.
مهم است که بدانید در صورت شکست همه کارها چه خواهید کرد. عکسبرداری در فضای باز همیشه در اثر آب و هوای نامناسب ممکن است خراب شود. همینطور امکان بیماری مدلها و انصراف آنها هست. حتی ممکن است ایده خوبی باشد که در صورت وقوع یک فاجعه عکاس دوم در صف منتظر بماند. به علاوه اطمینان حاصل کنید که حداقل یک شخص دیگر از جزئیات برنامه شما آگاهی داشته باشد؛ در صورتی که به دلیل شرایط پیش بینی نشده نتوانید خود را به این رویداد برسانید، او بر کارها نظارت داشته باشد.