چالش های کار در صنعت پوشاک
چالش های کار در صنعت پوشاک، همانند تقاضا برای پوشاک که با افزایش جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است. منسوجات و پوشاک همیشه چالشهایی داشتند و اکنون نیز دارند و در آینده با مسائل بزرگتر و پیچیدهتری روبهرو خواهند شد. کسانی که با این صنعت درگیر هستند باید با دقت مسائل و چالشهای این صنعت را مدیریت کنند تا در مسیر موفقیت باقی بمانند، در غیر این صورت، باید متحمل ضرر مالی شوند، سرعت رشد تجارت خود را کاهش دهند یا سهم بازار خود را کاهش دهند. در این بخش میخواهیم با برخی از چالشهای حال حاضر و آینده آشنا شویم. بدیهی است که در صورت آگاهی، برنامهریزی و ارائهی راهحلهای عملی میتوان بهترین مسیر را برای توسعهی این صنعت برگزید.
چالشهای صنعت پوشاک
– افزایش هزینهی خدمات
– نیاز به نیروی کار با مهارت بالا
– ضرورت بررسی اطلاعات برای تولید محصول
– طولانی بودن مرحلهی طراحی تا تولید محصول
– فشار شدید رقابتی
– مسائل زیست محیطی
– افزایش تقاضا برای پوشاک و اکسسوریهای خاص
– تغییرات رفتار مشتری
افزایش هزینهی خدمات
هزینهی خدماتی مانند برق، آب وگاز که عموماً در کارخانهی پارچه و پوشاک استفاده میشود، در چند سال آینده افزایش قابل توجهی مییابد. در این میان برق نقش مهمی ایفا میکند. به همین علت یافتن راهحلی برای تولید برق با هزینهی کم، قیمت تولید پوشاک را کاهش میدهد. حتی تسهیلاتی که دولتها برای حمایت از تولید در نظر میگیرند هم در این قسم هزینهها مؤثر است.
نیاز به نیروی کار با مهارت بالا
برای ایجاد نوآوری، نیاز به نیروی انسانی ماهر است. در حقیقت با کمک این مهارتهای خاص میتوان کارهایی ویژه را به طور مؤثر و کارا به سرانجام رساند. در بخش پوشاک، اغلب شاغلان از تحصیلات کافی برخوردار نیستند که تعامل بین آنها و حتی مدیران بالادستی را دشوار میکند. بنابراین بدست آوردن نیروی کار ماهر چالشی بزرگ برای صاحبان این صنعت محسوب میشود. راه حل پیشنهادی، حرکت برنامههای توسعه از مسیر مهارتافزایی است. این افزایش مهارتها هم باعث رشد صنعت پوشاک میشود و هم موقعیت شغلی افراد را تضمین میکند.
ضرورت بررسی اطلاعات برای تولید محصول
کارخانههای سنتی پوشاک تمایل دارند که با تکیه بر ترکیبی از عملکرد گذشته و حدس زدن، خروجی محصول خود را به شکل روزانه اندازه بگیرند. نبود دادههای اولیه و تحلیلهایی برای پیشبینی تجارت سبب عدم تطابق محصول خروجی با نیاز بازار از لحاظ کیفی و کمی میشود. علاوه بر این عدم نظارت کارآمد در محل، مشکلات را دو چندان میکند. بنابراین صاحبان این تجارت بایستی با شیوههای مؤثرتر و دقیقتر به تولید بهپردازند.
توجه به این نکته ضرورت دارد که زمانی که در مسیر بررسی اطلاعات صرف میشود باید کاملاً بهینه باشد. به این معنا که نه آن اندازه کم که نتیجهی صحیح حاصل نشود و نه آن مقدار که جریان بازار با اطلاعات همخوانی نداشته باشند. نکتهی کلیدی موفقیت در این تجارت فهم صحیح از تغییرات سریع حوزهی پوشاک است.
طولانی بودن مرحله طراحی تا تولید محصول
هر قدر که اتفاقات زنجیرهی تولید پوشاک در کارخانه افزایش یابد، کار و زحمت باید سرعت یابد تا محصول نهایی به موقع فراهم شود. کارخانهای که هنوز به شیوههای قدیمی درگیر کاغذ بازی بین مدیران است در این مسیر دچار مشکلات فراوان است. در حقیقت این مراحل منسوخ شده، زمان بسیاری را قبل از ترک موفق محصول از کارخانه میگیرد، به گزارش گروه مشاورهی مدیریت مکنزی(Mckinsey & Company) به طور متوسط تولید پوشاک تا ارسال به مشتری نزدیک به 18 هفته زمان نیاز دارد.
تصور کنید که با کاهش زمان تولید، چه فرصتی برای ارائهی خدمت به مشتریان جدید فراهم میشود. در نتیجه ایجاد ساختار سیستمی در هر واحد تولیدی به منظور کاهش زمان در عین حفظ کیفیت و استانداردها خطر از دست رفتن مشتری را کاهش میدهد و کارخانه در رقابت با سایرین باقی میماند. ارزیابی های دورهای در هر واحد تولیدی بایستی ارزشمند تلقی شود، در نتیجه بهبود بهوجود آمده ادامهدار خواهد بود.
فشار شدید رقابتی
رقابت همیشه برای شما وجود دارد و مهم نیست که در چه بخشی تجارت میکنید. صنعت پوشاک یک فرصت سرمایهگذاری بسیار پرسود است، چرا که با افزایش روزافزون مصرف و تنوع طلبی انسانها محصولات این صنعت همواره مشتری مخصوص به خود را دارد. اما باید توجه کرد که بهدست آوردن درآمد قابل توجه از این تجارت رقابتی کار آسانی نیست.
شرط نخست این است که قیمت قابل رقابتی را در بازار ارائه دهید. برای رویارویی با این چالش همهی کاری که باید انجام دهید تجزیه و تحلیل بازار است. منابع خود و حتی بازار صادرات را تحلیل کنید و هدف خود را بر اساس آن معین کنند. اگر این فرآیند با دادههای درست و تحلیل منطقی همراه شود، میتوانید بازار هدفی مناسب برای محصولات خود بیابید تا درآمد کافی برای واحد تولیدی ایجاد شود.
مسائل زیست محیطی
در صنعت پوشاک، مقدار زیادی زباله تولید میشود. بهویژه از مواد شیمیایی برای رنگکردن، چاپ و شستشو استفاده میشود که در نهایت به چرخهی محیط زیست نفوذ میکند. از طرف دیگر آب زیادی در مرحلهی تولید پوشاک بهکار گرفته میشود و هیچ راهحل کارآمدی برای استفادهی مجدد از این آب فراهم نشده است. به علت این فرآیند مخرب، سطح آبزیرزمینی نیز کاهش یافته است که موجبات نگرانی مقامات محیط زیست و دوستداران آن را فراهم میکند. بسیاری از خریداران پوشاک هم به دنبال یافتن پوشاکی هستند که با محیط زیست سازگار باشند.
دغدغههای کارخانه و واحد تولیدی از نگرانیهای مشتریان جدا نیست. این مسئله در سالهای آینده جز چالشهای اساسی این صنعت قرار میگیرد. راهحل پیشنهادی برای مواجهی بهتر با این مشکل، تلاش در استفاده از مواد سازگار با طبیعت در مرحلهی تولید و همچنین فراهمآوری سیستمی برای استفادهی مجدد از آب است. در مورد قسمت اول، شرکتهای زیادی با تحقیق و پژوهش موفق به دستیابی بهچنین محصولاتی شدند و از نظر قیمت تا حدودی با هم رقابت میکنند. در مورد پیشنهاد بعدی، هر کارخانه و واحد تولیدی با توجه به امکانات خود میتواند سیستمی را برای تصفیهی مطلوب پساب خود بهکار گیرد تا دستکم مواد آلودهی صنعتی به طبیعت راه نیابند.
افزایش تقاضا برای پوشاک و اکسسوریهای خاص
با افزایش سطح کیفیت زندگی و توسعهی اینترنت در زندگی افراد جامعه، دغدغههایی برای تمایز بین سطحهای مختلف جامعه بهوجود میآید. تفاوت پوشش افراد، تاریخی دیرینه دارد که البته بحث در این مورد خارج از موضوع مورد نظر است. مسئلهی اساسی در این حوزه مربوط به توجه به خاص بودن است که ریشه در شرایط اجتماعی جامعه دارد. این گروه پوشاک خاص از لحاظ قیمت میتواند به دو قسمت تبدیل شوند. قسمت اول آیتمهایی با قیمت بالا را در برمیگیرد که جامعهی هدف کوچکی دارند. اغلب افراد سرشناس مشتری این گونه محصولات هستند. اما گروه دوم محصولاتی متفاوت با قیمتهای نسبتاً پایینتر هستند که جامعهی هدف بزرگتری را به خود اختصاص میدهد. تولید این قبیل پوشاک بیشتر از سرمایه نیاز خلاقیت دارد. بنابراین توجه به نوآوری و خلاقیت باید جز جدانشدنی کارخانه یا واحد تولیدی پوشاک باشد.
تغییرات رفتار مشتری
یکی دیگر از چالش های کار در صنعت پوشاک، گسترش اینترنت و تغییر شیوههای مواجهی افراد با محصولات و در نهایت تغییر در رفتار خرید آنهاست. خریداران اطلاعات را از اینترنت بدست میآورند، قیمتها را در نرمافزارهای تلفن همراه خود مقایسه میکنند و نظرات خود را دربارهی محصولات در فضای مجازی به اشتراک میگذارند. بنابراین رفتار صاحبان این تجارت هم نیازمند تغییراتی است. آنها باید نسبت به خدمات و قیمتهای خود حساسیت بیشتری نشان دهند.
به دلیل این شیوهی رفتاری مشتری و مواجهی او با تنوع بیشمار محصولات، سبب کمرنگ شدن وفاداری به برند شده و فاکتور قیمت را بسیار برجستهتر کرده است. در مرحلهی اول نباید بازار محصولات آنلاین را از دست داد، پس نیاز به برنامهریزی برای حضور مؤثر در این عرصه برای هر صاحب تجارت پوشاکی الزامی است. مرحلهی بعد توجه به قیمت و سرعت عمل است. همانطور که اشاره شد فاکتور قیمت به راحتی مورد مقایسه قرار میگیرد و کاهش سرعت هم باعث از دست دادن سهم بزرگی از این بازار پر درآمد خواهد شد.
این موارد شاید برجستهترین موضوعات و چالشهای پیشروی صنعت پوشاک باشند. اما راهحل شما برای رویارویی قدرتمند با این موارد چیست؟