قبل از مصاحبه شغلی چه کنیم؟
قبل از مصاحبه شغلی چه کنیم؟ اگر شما این مطلب را مطالعه می کنید و در حین آماده شدن برای مصاحبه هستید.به شما تبریک میگوییم. اکنون زمان آن است تا تاثیری عمیق تر و جدی تر را بر استخدام کنندگان خود به صورت حضوری داشته باشید. شما با استفاده از یک رزومه، توجه آنان را جلب کردهاید. چه بسا با انجام مصاحبه جایگاه خود را تثبیت نمایید. اما موفقیت در مصاحبه نیاز به توجه به نکاتی دارد. پس ادامه مطلب را مطالعه نمایید تا درصد موفقیت شما در مصاحبه بالا رود.
نکات مهم قبل از مصاحبه شغلی
در ابتدا بایستی به یک سری از نکات برای قبل از مصاحبه توجه نمایید. یعنی در روزهای قبل از مصاحبه شغلی خود، زمانی را برای انجام موارد زیر اختصاص دهید.
1- با تحقیق در مورد شرکت و مصاحبه کنندگان شروع کنید.
درک اطلاعات اصلی درباره شرکتی که قرار است توسط آن مورد مصاحبه قرار گیرید، می تواند به شما کمک کند تا با اطمینان وارد جلسه شوید. شما بایستی با استفاده از وب سایت شرکت، پست های رسانه های اجتماعی و اطلاعیه های مطبوعاتی اخیر درک درستی از اهداف شرکت و چگونگی تناسب تجربیات و اطلاعات شما با موقعیت شغلی آگهی شده را بیابید.
2- پاسخ های خود به سوالات رایج مصاحبه را تمرین کنید.
پاسخ خود به سوالات رایج مصاحبه، مانند موارد زیر را از قبل آماده کنید. برای مثال “در مورد خودتان به من بگویید، و چرا به این موقعیت شغلی در شرکت ما علاقه مند هستید؟” دلیل این سوال این است که به سرعت بفهمند شما چه شخصی هستید و قرار است چه سودآوری برای شرکت آنها داشته باشید. آگاه باشید این سوال مانند آسانسور شخصی شما عمل خواهد کرد. پاسخ درست و قانع کننده به آن می تواند دلیل موفقیت شما باشد.
یکی دیگر از سوالات رایج در روز مصاحبه این است که از شما می خواهند درباره خود صحبت کنید. حال بهتر است چه نوع جوابی به این سوال داده شود؟
3- با صحبت در مورد وضعیت فعلی خود شروع کنید.
در مورد شغل کنونی خود، رشته تحصیلی، موفقیت های مرتبط به شغل و وظایف خود در شغل کنونی صحبت کنید.
4- نقاط اصلی در تجربه شغلی خود اشاره کنید.
تجربه قبلی و چگونگی کمک آن به شما برای آماده سازی این موقعیت را خلاصه توضیح دهید. بر نتایجی تمرکز کنید که در صورت امکان می توانید از میزان تاثیر کمّی آن صحبت کنید.
5- ارتباط علاقه های شخصی و مدارک تحصیلی خود را به شغل خود نشان دهید.
با توضیح اینکه چگونه تجربه شما را در این نقش موفق خواهد کرد و چگونه این شغل با اهداف کاری شما همسو است، پاسخ به این سؤال را تمام کنید.
*نکته: شما بایستی آماده باشید تا در مورد انتظارات خود در مورد حقوق خود صحبت کنید. اگر مطمئن نیستید که چه میزان حقوق برای درخواست مناسب است. حتماً از تجربیات دیگر افراد پرس و جو کرده و یا در این زمینه در اینترنت جستجو نمایید.
6- شرح شغل را در آگهی پست شده بخوانید.
ممکن است بخواهید آن را چاپ کنید و زیر مهارتهای خاصی را که کارفرما به دنبال آن است خط بکشید. به مثال هایی از کارهای گذشته و فعلی خود فکر کنید که با این الزامات همسو باشند.
7- در پاسخ به سؤالات از روش STAR استفاده کنید.
آماده شوید که در مورد استفاده از مهارتی خاص در گذشته از شما سؤال شود.
روش STAR چیست و در کجا بایستی از آن استفاده کرد؟
از روش STAR برای ساخت پاسخ به سؤالات رفتاری استفاده کنید. می توانید از روش مصاحبه STAR برای آمادگی در مصاحبه های رفتاری استفاده کنید. این کار روشی است که به شما کمک می کند پاسخ خود را به سؤالات مصاحبه رفتاری را تغییر دهید. با استفاده از این روش، شما یک سیر داستانی عمدی ایجاد می کنید که مصاحبه کننده شما می تواند به راحتی آن را دنبال کند. روش STAR دارای چهار بخش موقعیت، وظایف، عمل و نتیجه بوده نحوه کار آن به این گونه است.
1- موقعیت
زمینه داستان شما چیست؟ در تنظیم موقعیت، به شنونده خود می گویید که این رویداد چه موقع یا در کجا رخ داده است. به عنوان مثال، “ما هم اکنون در حال بستن قراردادی شش ماهه برای مشتری با ارزش بالا بودیم که نمایندگی ما با شرکت پوشاک بزرگتر دیگری ادغام شد …”
2- وظایف
نقش شما در این شرایط چه بود؟ به عنوان مثال، “نقش من هدایت تیم شرکت و ارتباط با مشتری بود تا پروژه به درستی پیش رود.”
3- عمل
چه کار کردین؟ به عنوان مثال، “من چک های اعلامیه هفتگی را با مشتری تنظیم می کنم تا آنها را در مورد روند ادغام به روز کنم. این مسئله سطح اعتماد را بین ما تقویت کرد. من همچنین به طور منظم جلساتی با تک تک نفرات در تیم داشتم، که هم برای ارزیابی نحوه تغییر آنها و هم برای اطمینان از توجه به ددلاین ها انجام می شد. “
آخرین مرحله مصاحبه به روش STAR ، نتیجه است.
اقدامات شما به چه نتیجه ای منجر شد؟ به عنوان مثال، “ما پروژه را به موقع به پایان رساندیم، و تمام انتظارات مشتری را برآورده کردیم. بسیار جذاب بود که توانستیم تغییرات بسیاری در پروژه را انجام داده و علی رغم کار تحت فشار زیاد پروژه را با موفقیت به پایان برسانیم.” پس بهتر است شما با استفاده از روش STAR به سؤالات پاسخ دهید. روش STAR دارای بخش هایی همچون موقعیت، وظیفه، عمل و نتیجه است، و در ادامه مراحل نتیجه و جمع بندی را مشاهده می کنیم.
1- پاسخ دادن به سوالات
برای تمرین پاسخ دادن به سؤالات، از دوستی کمک بخواهید. در واقع تمرین کردنِ پاسخ های بلند با صدای بلند یک روش فوق العاده موثر برای آماده سازی است. آنها را با خود بگویید یا از دوستی بخواهید تا در پرسش و پاسخ به شما کمک کند. با عادت کردن به گفتن کلمات متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس شما افزایش می یابد.
2- لیستی از رفرنس ها را تهیه کنید.
مصاحبه کنندگان ممکن است از شما بخواهند لیستی از رفرنس های خود را قبل یا بعد از مصاحبه ارائه دهید. داشتن یک لیست مرجع که پیش از موعد تهیه شده است، می تواند به شما کمک کند تا سریعاً این مرحله را برای پیشرفت در مراحل استخدام به اتمام برسانید. رفرنس ها افرادی هستند که کارفرما یا مسئول استخدام فعلی شما با استناد به همکاری شما با این افراد شما را استخدام می کنند. در بعضی مواقع ممکن است با این رفرنس شما ارتباط نیز برقرار کرده تا در مورد شما سؤال کنند.
3- با پورتفولیوی خود در مصاحبه حضور داشته باشید.
در طول مصاحبه، احتمالاً در مورد کار خاصی که در رابطه با موقعیت شغلی فعلی به پایان رسانده اید از شما سؤال شود. پس از مرور شرح شغل، به کارهایی که در مشاغل گذشته ، کارهای داوطلبانه و … که انجام داده اید فکر کنید. این موضوع نشان می دهد شما در انجام کار مورد نیاز خود تجربه و موفقیت دارید.
4- سؤالات هوشمندانه ای را برای مصاحبه کنندگان خود آماده کنید.
مصاحبه یک خیابان دو طرفه است و کارفرمایان از شما انتظار دارند که سؤال کنید. برای مثال آنها می خواهند بدانند که شما به طور جدی در مورد چگونگی کار در شرکت نساجی آن ها فکر می کنید. حال به چند نمونه سوال که ممکن است بخواهید از استخدام کنندگان بپرسید دقت نمایید.
– آیا می توانید برخی از مسئولیت های روزمره ای که این شغل در بر دارد را توضیح دهید؟
– اگر من در این موقعیت بودم، عملکرد من چگونه اندازه گیری می شود؟ و هرچند وقت یکبار اندازه گیری می شود؟
– این تیم به طور منظم با چه بخشهایی کار می کند؟
– پروسه کاری چگونه است؟
پرسش این سؤالات هم دیدگاهی نسبت به شغل به شما داده، و هم باعث اطمینان خاطر استخدام کننده از جانب شما شده که به این شغل اهمیت می دهید.